یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

مرگ کوهنورد در قله آرارات ...

 

در اخبار آمده بود که یک کوهنورد ایرانی در مسیر بازگشت از قله آرارات ، به درون یخچال جنوبی سقوط کرده و فوت شده است !! و بلافاصله هم درج کرده بودند که جنازه کوهنورد فوت شده با هلی کوپتر به پایین انتقال داده شده است ! ( دقیقا مثل فیلم های سینمایی !؟ )

  

 

و البته بعد از سه روز از حادثه سقوط فرد مزبور ، یکی دو روز پیش بود که من باتفاق دوستم در کوه بودیم و به یکی از دوستان مستقر در پایگاه بالا زنگ زدند و خبر دادند که چند قلم تجهیزات از انبار پایگاه امداد به پائین کوه ببرد تا تیم امدادی اعزامی به ترکیه آنها را بگیرد و بهمراه خود ببرند !!؟ یعنی سه روز بعد از حادثه هنوز یک تیم از ایران می رفت تا در صورت نیاز به تیم امداد ترکیه در پائین آوردن حادثه دیده کمک بکنند !؟ 

این اعزام به مذاق کشور دوست و برادر خوش نیامده بود و از آنکارا پیام آمده بود که حتی اگر عملیات ده روز هم طول بکشد باید خود تیم های ترکیه ای این کار را انجام بدهند و برای همین در سه روز گذشته بچه های امداد کوهستان تبریز ، پشت گمرک ترکیه مانده بودند تا اجازه داده شود و داده نشد و امروز برگشتند؛ چون به عید قربان خورده بودند و عملیات امداد را ترکیه بخاطر عید تعطیل کرده بود تا بروند به تعطیلات خودشان برسند و گفته بودند که فرد بهرحال فوت شده است و فرقی نمی کند چند روز زودتر یا دیرتر برگردانده شود !؟

چرا رسانه های ایرانی از همان روز اول ، دست و پای برنامه را با یک دروغ بسته بودند و خیلی ها با خواندن یک سطر دروغ ، باور کرده بودند که فرد حادثه دیده همان روز با هلی کوپتر به پائین برگردانده شده است !؟ خیلی ها تصورشان از هلی کوپتر و امداد هوایی در حد نوراخانیم ما و کارتون هایش می باشد و نمیدانند که عملیات نجات در کوهستان پروسه های فنی خیلی زیادتری دارد ؛ خاصه از یافتن و رها کردن فرد مصدوم تا رساندن به پای هلی کوپتر یا آمبولانس !!

فرهنگ مطالبه گر ایرانی این گونه است که همه چیز را در حد کن فیکون و معجزه می بینند ؛ مخصوصا اگر دیگری مسئول بوده باشد !؟ ولی اگر کسی خودش مسئول کاری بوده باشد تا دلتان بخواهد زمان می خرد و زمان هدر می دهد !! ولی دیگران باید سر وقت و سریع و ... باشند !؟ حتی زمان انقلاب هم خیلی از کارمندان دولت که تقریبا بالای نود درصد مفتخور بودند فکر می کردند با انقلابی که راه افتاده است نه تنها همان قدر مفتی که می خورند را خواهند خورد بلکه دو برابر آن را هم از شاه گرفته و به آنها خواهند داد و چه خواهد شد !؟ ولی بعد از انقلاب دیدند که آن درآمد مفت هم از دستشان رفت و دیگر کسی به خاطر اینکه فلانی کارمند دولت است نه تنها احترام بیخود نمی گذارد بلکه فحش بیخود هم می دهند !! و حالا خیلی از آن کارمندان مفتخور افتادند به گیلاس خوردن که کاش شاه مانده بود و انقلاب نشده بود و ...

در جریان هلی کوپتر حامل رییس جمهور و همراهان ، تقریبا از ساعت 1/30 ظهر که اتفاق افتاده بود تا ساعت 2/30 که به امداد و نجات هلال احمر خبر داده بودند ( دقیقا بعد از اینکه فرصت طلایی نجات از بین رفته بود !! ) و مطمئنا همه ی همراهان هلی کوپتر بصورت صد در صد فوت شده بودند !؟ چندین ساعت با سه خط خبر مردم را در تلویزیون مشغول نگهداشته بودند تا اقدامات و زمینه های مناسب تدارک دیده شود و حتی نیروهای امدادی را هم تا ساعت 4 صبح روز بعد در مناطق مختلف دنبال نخود سیاه می فرستادند و ابر و باد و مه و خورسید و فلک را بهانه کرده بودند تا زمان را بکشند و بعد بلافاصله همه نیروهای امدادی همزمان در منطقه هلی کوپتر بهم رسیدند !؟ و تازه تر اینکه خیلی از نفهم های روزگار (!) که نمی دانستند از کجا بازی خورده اند بی خود و بیراه به جستجوگران و نیروهای حاضر در منطقه متلک م یگفتند که چرا این کار 16 ساعت طول کشیده است و خبر نداشتند که 15 ساعت آن تصمیم بالادستی بود برای سرگرم نگهداشتن مردم و دور خود گردامندن نیروهای امدادی !!؟ و بعضی ها هم فکر می کردند که پهباد ترکیه ای آمد و جای هلی کوپتر را نشان داد و رفت و سر آن یک بازی دیگری هم راه انداختند !!؟

حالا داستان بازگرداندن کوهنورد فوت شده در آرارات وارد اولین هفته خود شده است !! و اقدامات به بعد از عید قربان موکول شده است !! و کسی هم پیگیر موضوع نیست !! و البته گوش آن طرفی ها به پیگیری های اینطرفی بی اعتناست و روش خودش را می رود !! ولی برای اقناع مطالبه گرهای اغلب نفهم و هیاهوگر (!) ، یک دروغ از زبان رئیس فدراسیون کوهنوردی مبنی بر بازگردانده شدن کوهنورد با هلی کوپتر لازم بود و آنها هم راضی شده و موضوع را رها کرده اند ...

در دنیا وجود قله های بلند ، یک منبع درآمد توریستی محسوب می شود ... مثلا ورودی برای قله اورست که بلندترین قله جهان هست و در نپال قرار دارد مبلغ 10هزار دلار است یعنی ناقابل 600میلیون تومان باید پول بدهی تا بروی منطقه اورست و اجازه صعود بگیری !! این مبلغ در قله های کوچکتر که تلاش برای جذب توریست دارند خیلی کمتر است ؛ مثلا برای ورودی منطقه آرارات باید 50دلار واریز بکنی که این مبلغ برای کوهنوردان ایرانی یک عالمه پول محسوب می شود ؛ سه میلیون تومان !! و ایرانی جماعت که بی برنامه هست و همه چیز را مفت دوست دارد و گاهی اصلا نمی داند چرا باید برنامه آرارات اجرا بکند !؟ و به چه درد زندگی اش می خورد !؟ و حتی این بی برنامه گی شامل دماوند و علم کوه و سبلان هم می شود (!!) در اغلب موارد برای فرار از این مبلغ ، دزدکی وارد منطقه آرارات می شوند که در صورت زنده پائین آمدن ، اگر گیر ژاندارمری ترکیه بیفتند ، مقداری اذیت نامعمول شامل حالشان می شود !؟ این رضاشاه بی غیرت و بی لیاقت اگر برای درست درآمدن گوش گربه در نقشه کشور ، آن مقدار از خاک ایران را به ترکیه نبخشیده بود ؛ ما خودمان می توانستیم براحتی و مفت و مجانی با خیال راحت برویم آرارات و حتی در آنجا ارث و سهمی داشتیم ... این را نوشتم تا اگر کسی خواست مسئله را سیاسی بکند بداند که فحش اول را به قبر چه کسی ارسال بکند !؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام سه‌شنبه 29 خرداد 1403 ساعت 11:37

با درود
پس گول زدند مردم از اینور هست نه از آن ور
می دانستند که اون کوهنورد نگون بخت فوت شده است و الکی برای ساکت کردن خبر را پیدا شدن جنازه و حمل با بالگرد عنوان گردند
در قوانین سانحه ظاهرا شروع جستجو و نجات از آخرین تماس بعد از سی دقیقه است
مگر شواهد عینی از سانحه باشد که فوری می شود
بعد مسیر را به عرض ده مایل می گردند
خدا رئیسی را بیامرزد خیلی زود رفت و البته راحت شد

سلام
بعضی ها چون در اندازه مسئولیتشان نیستند ، اشراف کافی به موضوعات ندارند و هول می شوند ... آدمی که هول می کند زود دروغ می گوید !!
محل سقوط کوهنورد در آرارات مشخص و معلوم است ، رفتن به درون یخچال و رهاسازی و انتقال خطرناک است ، نباید بخاطر یک جسد ، افراد زنده در معرض خطر جدی قرار بگیرند !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد