یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

آزادی بیان !


آزادی بیان خیلی خوب است ، نشانه شعور و پیشرفت جامعه انسانی است ، فرصت مغتنمی ست تا افراد فرهیخته و صاحب مغز (!؟) برای بیان اندیشه هایشان و رساندن آن به گوش آحاد خاص یا عام جامعه ، راحت باشند ...

 

 

این روزها آزادی بیان شدیدتر از قبل خوب است ، چون تبدیل به یک ابزار و فرهنگ سیاسی شده است ... ولی همچنان شعور جامعه را هدف می کیرد ولی فرصتی شده است تا با رفتن به پشت تریبون بیان (!؟) هر بیشعوری ژست فرهیختگی بگیرد !! و جایگاهی برای توهین و تمسخر و ... شده است و این یعنی استفاده بد از یک وسیله و رفتار خوب !! مثل اینکه شما به بهانه صله رحم در میان فامیل بگردید ولی برای چشم چرانی !!؟

دیروز و در چند روز اخیر ، برخی سایتهای کم مشتری و اغلب نامعلوم الحال ، موضوع سانحه های کوپتر را دستآویز قرار داده و برخی افراد سبک مغز (!؟) را بعنوان سخنران و کارشناس ، پشت تریبون گذاشته تا با طرح احتمالات و یا طرح مسایلی که نسبت به درک آن عاجز هستند !؟ عملیات امداد را تجزیه و تحلیل کرده و روی همان احتمالات ضعیف ، نتیجه گیری کرده و براحتی زحمات نیروهای امدادی را زیر سوال ببرند و حتی به مرزهای توهین و تخریب رسیده اند !؟

در  وهله اول باید به امنیتی بودن مسئله اشاره کرد و اینکه اخبار منتشره و نحوه عملیات متاثر از این موضوع بوده و سرعت و کیفیت عملیات جستجو و انتقال و ... را کاهش می داد.

در گام دوم افزایش نامعقول و احساسی افراد دخیل در عملیات می باشد که متاسفانه این افراد ، اغلب رده بالایی در دستور دادن بوده و تخصص پایینی در اجرای عملیات دارند. وقتی رده های بالادستی نظامی با انواع وسایل پیشرفته تر در صحنه باشند ، نیروهای امدادی تحت امر آنها اقدام می کنند !!

مسئله مهم بعدی این است که اندازه گیری عملیات امداد با همان متری که یک برنامه عادی صورت می گیرد ، اندازه نمی شود ... شما در یک برنامه ۱۲ ساعته به قله توچال صعود کرده و برمی گردید ولی احتمال اینکه جستجو ، نجات و انتقال بیش از یک هفته طول بکشد ، وجود دارد !؟


اگر آزادی بیان خوب است ، یک مثل قدیمی هم تضمیمی برای آن هست و هم شریف تر است و می گوید :« مچیدین قاپیسی آچیخدی ، ایت ین حیاسینا نه گلیب !! » ( یعنی در مسجدباز است ، حیای سگ کجا رفته که داخل می شود !! معادل همان در دیزی و حیای گربه !؟ هست ولی مثل ترکی جامع تر و کامل تر است و نقش قوی غریزه را کنار می زند !!؟ )

خلاصه کلام اینکه هر وقت فرصت نظردادن برای کسی پیش آمد ، نباید به آن به چشم فرصت نگاه بکند بلکه باید حواسش را جمع بکند که توی تله آفساید تهمت و افترا و ... نیفتد !؟ چه بسا در آینده ای دور یا نزدیک ، همین منتقدان بی تخصص و بی محابا (!؟) خود نیازمند کمک بشوند !؟

آنچه در سانحه اخیر مشخص تر است این است که ۹۹ درصد زمان لازم و حیاتی برای زنده یابی ، از بین رفته بود و زمانی که برای یافتن اجساد و انتقال صرف شد ، متاثر از غلط آدرس دادن ها ، آدرس دادن های احتمالی و شرایط ناحور محیطی بود !؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام جمعه 11 خرداد 1403 ساعت 09:13

با درود
در چنین وقایعی معمولا همه متخصص جستجو و نجات و بررسی سانحه بنا به میل و دانش نداشته ی خود می شوند
البته بعضی وقتها هم مسئولین سکوت را ترجیح می دهند
خوب
بگذریم
آقای جلیلی کاندیداتوری خود را اعلام کرد
امروز هم لاریجانی
میگن احمدی نژاد و عارف و احتمالا ظریف و قالیباف هم باید باشند
نمی دونم با چه رویی اینها می خواهند خود را کاندید کنند و یا با چه دستاوردی ؟

سلام
سیاستمدارها ، یک چیزی را که زیاد دارند ، رو هست !! عشق خدمت آنها را وسط معرکه کشانده ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد