یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

بوی نفت !؟


بوی  نفت در تمام طول تاریخ ایران وجود دارد ... و در هر دوره ای بنوعی برای مردم این سرزمین مفید بوده و مورد استفاده بود ... در زمان ساسانیان و البته قبل تر هم این ماده سیاه و بدبو در منازل و در بهداشت استفاده می شده است !

  

 

و در یکی دو قرن اخیر ، و با صنعتی شدن دنیا و و ابستگی به سوخت (!) نفت تبدیل به طلای سیاه شد و داستان نفت در ایران سیاسی تر شد ... تلاش روسها برای جدا کردن آذربایجان از ایران به طمع نفت باکو بود و تقریبا با دردسر کمی آن را بدست آورد !! تلاش انگلیس برای تصاحب نفت جنوب با مشکلات زیادی همراه بود و بیش از یک قرن ، مرادشان به کامشان نشد و در جریان ملی شدن نفت ، امتیازات زیادی را از دست دادند !؟ ولی چون اراده ی حکومت مرکزی را در دست داشتند ، دورادور نفع خوبی از نفت ایران بردند تا اینکه نفت ارزشش را از طلا بالاتر برد و تبدیل به قوی ترین اهرم قدرتمندی شد !؟ 

پهلوی دوم در مورد نفت ناشیانه عمل کرد و نشان داد که اگر کارهایی می کند نه از سیاستمداری بلکه از شانس منطقه ای اش می باشد و شاهنشاهی اش را مدیون تاس خوبی بود که برایش می آمد و نراد خوبی نبود برای همین ، همه چیزی را از دست داد و حتی نفت و خاکش را !! اگر کسی از او حمایت نکرد بخاطر این بود که ارزش نفت از شاه بیشتر بود و شاه ، حاکم احمقی بیش نبود !!؟ نه برای داخلی ها نفعی داشت و نه برای خارجی ها کارت قابل اعتمادی بود !؟ 

بعد از انقلاب نفت پشتوانه خوبی برای حکومت بود و سیاستمداران جدید نفت را خوب می شناختند و با آن خوب بازی کردند ، حتی بلوف هایی هم که می زدند (!) حساب شده بود ... سیاست های نفتی ایران بعد از انقلاب دقیقا پهلو به پهلوی سیاست های بزرگ نفتی دنیا بود و مابقی داستان ها ، مانند حقوق بشر و ... حواشی بودند و کم ارزش !!؟

و امما داستان ملی شدن نفت بیشتر روی کاغذ بود و یک برگ در تقویم سالیانه تا مردم دلشان به بوی آن خوش باشد و هیچگاه نفت سر سفره مردم نیامده و نخواهد آمد !؟ نه در زمان پهلوی این امر تحقق یافت و نه در بعد ازانقلاب ... نفت ارزش بالاتری از هر چیزی داشت و دارد ... حرفهایی که سیاست بازها و سیاست مداران در مورد نفت می زنند مغایر با داستان های اصلی و ارزش واقعی آن است و بیشتر حالت فریب دارد !؟ هر کس نبض نفت را داشته باشد ، حاکمیت را خواهد داشت !؟

و بدنیال بازی سازی ها و شیطنت های گوناگون در دهه اخیر ، از طرف بازی سازهای بزرگ دنیا (!) این بار حاکمیت ایران در یک بازی خیلی خاص (!) نفت را از جریان ملی و آسیب پذیر آن بطرف جریان فقهی هدایت کرد و امروزه نفت جزو انفال است و ثروت و مصارف انفال مستقیما به راس حاکمیت دینی و اراده ولی فقیه ارتباط دارد و برای همین در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و خرفت بازی های خاصی که داشت و بیشتر از همه مردم را سرگرم می کرد (!) داستان یارانه وارد بازی سیاسی شد و مردم بوی نفت را از یارانه ها می گرفتند و مانند شیرمادر حلالشان بود !! و بعد در دوره روحانی ، با سیاست عدم اتکای بودجه کشور به نفت ، عملا مردم را از نفت گرفتند ؛ همچنانچه که کودک را از شیر !!؟ و حالا سر مردم به بازی های کوچه و بازار گرم است و مطمئنا چند سال بعد ، مردم ایران بزرگترین ومطمئن ترین مشتری های نفت ایران خواهند شد ، با هر قیمتی که صاحب چاه اراده بکند !! زمزمه بنزین چهل هزار تومانی را در گوشه و کنار راه انداخته اند تا مردم برای بنزین ده هزار تومانی خوشحال و شاد و شکرگزار باشند !

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام سه‌شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 17:10

با درود
نمیدونستم کشف نفت از زمان ساسانیان بوده
همیشه فکر می کردم ناکس دارسی اولین چاه را به نفت رسانید و بعد امتیازش را دو دستی تقدیم به بریتانیای کبیر کرد
به نظر من همین قیمت برای بنزین هم زیاد است
فرآورده های نفتی آنقدر گران شده است که نیاز به گران شدن بنزین نباشد
یک تعویض روغن و با فیلتر ها یک میلیون و دویست شد
خودرو هم که به اندازه کافی گران هست

سلام
نوروز و نوبهارتان گرامی و بابرکت
اولین چاه نفت در زمان صفویه و حوالی 1520میلادی در باکو زده شد... چاههای نفتی جنوب کار انگلیسی ها بود ...
متاسفانه بلبشوی سیاسی و اقتصادی ایران آنقدر هست که جای حق و ناحق عوض می افتد ؟! خاصه در مورد استفاده از منابع و تقسیم آن و بهره مندی همه مردم ... بنزین ارزان به نفع ثروتمندان هدر می شود و هشتاددرصد جمعیت در صف اتوبوس و مینی بوس قراضه اعصابشان خرد می شود !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد