یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

اخبار بالادستی !!

بعد از فاجعه فوتبالی دیروز که برای هزار سال آینده شرمساری اش برای تیم بی فروغ و پرستاره (!) باقی خواهد ماند و نتیجه ای که قلعه نوعی را با خاک یکسان کرد ... امروز اولین خبر روی آنتن فضای مجازی و برخی پیامک ها ، خبر درگذشت استاندار آذربایجانشرقی بود !؟

   

تقریبا از وقتی غائله ی مشروطه در ایران آغاز شد و کم کم نظام حکمرانی ایران به صفحه شطرنج بین دولتهای انگلیس و شوروی تبدیل شد ، آذربایجان بخاطر نزدیکی به شوروی ، مورد طمع کشور همسایه بود و تلاش های زیرمیزی و دیپلماتیک زیادی صورت گرفته بود تا این خطه زا ایران جدا بشود !!؟ البته روسها می دانستند که انگلیس باندازه کافی در دولت ایران نفوذ دارد و سهمش را بطریقی از نفت ایران برمی دارد و برای همین تنها چاره اش طمع به خاک ایران بود !! و کمی بعد انگلیسی ها با جایگزینی پهلوی به جای قاجار ، کم کم قباله کشور را بکام خود کردند و یک حکومت کاملا حلقه به گوش روی کار آوردند و دراین میان آذربایجان همواره پر تنش و حساس بود ، بطوریکه همیشه استاندار این خطه از ایران را وزیر کشور و البته با صلاحدید انگلیس و بعدها آمریکا تعیین می کردند !!

 

و این امر حتی بعد از انقلاب 57 هم همینطور ادامه یافت و حکومت مرکزی همیشه با یک منطقه غیر مرکزی قوی ، مشکل داشت و برای همین داستان عزل و نصب ها در استانداری و حتی فرمانداری به همان روال خصمانه قدیم ادامه یافت !؟ استانداری آذربایجان شرقی را همیشه اشخاص ستاره دار (!) از استان های همجوار بعهده داشته و دارند و حتی در برخی موارد فرماندار تبریز را از شهرهای درجه دو و سومی مثل ابهر انتخاب می کنند !! این بازی سیاسی حتی در انتخاب نماینده ها هم دیده می شود ، پزشکیان که متولد مهاباد است در چند دوره نماینده تبریز می شود !! بیگی که استاندار بود و دو دوره نماینده تبریز ، متولد ارومیه می باشد !! جبارزاده که چند دوره نماینده بود و استاندار هم شد متولد خوی بود !! و چند استاندار از همین دست ... و استاندار امروز فقید شده هم متولد شاهین دژ بود که متعلق به آذربایجان غربی است !! ... 


این بازی در کوتاه مدت مزایایی برای حکومت دارد ولی در درازمدت باعث شده است که مردم این منطقه اصولا بیخیال حکومت مرکزی بشوند و فرقی بین نگاه حکومت پهلوی و حکومت بعد از انقلاب به آذربایجان نمی دانند !! در خیلی مواقع موقع پخش سرود ملی ، حضار جوری به هم نگاه می کنند که انگار سرود یک کشور دیگر است و این از معایب درازمدت آن نگاه معیوب است !!

 

استاندار فقید 57 ساله ، در یکی دو ماه گذشته ، غالبا در بیمارستان بود و اوضاع خوبی نداشت و هر از گاهی خبر فوت او در شهر می پیچید و بعد جمع می شد !! و از یکی دو ماه قبل عده ای برای میز استانداری دندان طمع تیز کرده و برخی مشغول سبک و سنگین کردن برخی مهره های مثلا مطرح بودند !! تقریبا برای اهل تبریز اصلا پستی بنام استاندار ، پست مهمی تلقی نمی شود و یک صندلی و میز تشریفاتی می باشد !! و چه بسا یکی از مهره های تازه سوخته ؛ مثل نماینده های رد صلاحیت شده را برای آن درنظر بگیرند !!

 

===

 

خبر دیگری که حوالی ساعت 11 رسید ، خبر مسرت بخش فوت مدیرعامل بانک ملت بود (!) که اتفاقا اخیرا از چهره های ماندگار نظام بانکی کشور شده بود !؟ در این نظام معیوب اقتصادی ، هر کسی چهره ی ماندگار بشود !؟ بقول شاعر که گفته بود : " بر او نمرده به فتوای من نماز کنید! " بقول خود من : " بر او ندیده و نشناخته به فتوای من لعنت بفرستید !! " و البته که مانند خیلی از برخی های  دیگر نه شناسنامه ای داشت و نه بیوگرافی و نه معلوم بود از کجا نخبه نظام بانکی شده بود ولی همان چند سطر رزومه ای که یک سایتی نوشته بود و ده سایت همسو آن را کپی پیست کرده بودند !؟ چیزی بود همردیف با غول چراغ جادو که بیکباره ظهور کرده بود و معلوم نبود متصل به کجا بود و هیئت مدیره غیر موظفی همه جا بود و یک کانال قابل دسترس به همه اتهامات  اقتصادی و بانکی می توانست باشد(!) و تمام سی سال خدمت صادقانه اش را در همان بالادست (!) و هیئت مدیره های بانک تجارت و ملت گذرانده بود !! 


با توجه به اینکه نظام بانکی ، قاتل خاموش اقتصاد کشور می باشد برای همین هر کسی در هر رده ای از این سرطان گسترده ، محروم از زندگی بشود ، انگار دشمنی از دشمنان قسم خورده ملت به هلاکت رسیده باشد !!

 

===

 

بعد از شکست امپراطوری شوگان ها مقابل عراق !!  ، اردن با کره جنوبی 2 - 2 کرد تا شگفتی ها دو برابر بشود و امپراطوری جومونگ هم زیر سوال برود!! ... حداقل در این سه ماه گذشته ، غیرت عربی خودش را خوب نشان داده است ؛ چه در صحنه ی جنگی غزه !! و چه در میدان سبز فوتبال !! و هنوز فرزندان تنی و ناتنی کوروش روی اصل " من آنم که رستم بود پهلوان !! " کری می خوانند ...

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 1 بهمن 1402 ساعت 09:23

با درود
تحلیل های خوبی داری و البته انتقال آن با قلم شیوا عالی بود
حقایق تلخی نماینده گان و استانداران منعکس شد
یکی از همکاران ما هم یک زمان برای محلس کاندید شد
او هم می گفت باید دمت به جای وصل باشد وگرنه ول معطلی
در دنیای مجازی برای رای ندادن کلی تبلیغ می شود
و کسانیکه موافق نظر آنها نیستند مورد حمله ی چوب و چماق قلمی قرار می گیرند
من تصمیم دارم رای بدهم حتی اگر نماینده ای باب میلم نیابم
ولی داشتن آمار بالای شرکت کننده گان همیشه روی عملکرد دشمنان اثر داشته است

سلام
متصل به سیستم حاکمه بودن در همه جای دنیا وجود دارد ، اگر هم استثنایی بوده باشد لابد مردم از نخوه اتصال خبر ندارند !! در یک جامعه انسانی شلوغ ، عدم اتصال و عدم معرفی از جناح ها ، توجیه منطقی ندارد
ولی مثلی هم هست که : شترسواری دولا دولا نمی شود !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد