یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

یک روز در تاریخ !؟


بیست و یکم آذر ماه در تاریخ آذربایجان یک روز ثبت شده است ، ماندگار و همیشه پر حرف و حدیث ، دوست داران و دشمنان هر کدام نگاه خاصی به آن دارند ...

  

 

بیست و یک آذر ۱۳۲۴ حکومت خودمختار آذربایجان ، با استفاده از فرصت بدست آمده و کاهش فوق العاده قدرت مرکزی و حضور روس ها در آذربایجان ، اعلام موجودیت کرد، و در طول یک سال فعالیت خود ، به کمک روسها ، طرحهای عمرانی و فرهنگی زیادی انجام دادند که طعم و رنگ روسی فعالیت ها (!؟) کمی زیاده از حد شد ... البته این کشور برای تکان خوردن نیاز به تکیه کردن داشت ، همچنانچه پهلوی دوم تا خرخره دست به دامن آمریکا بود (!؟) ولی داستان دین ستیزی حکومت خودمختار آذربایجان  ، و چاپ بیش از صدها هزار نسخه با الفبای روسی و ترکی ، و برخی اقدامات باعث شد تا جبهه دینی به کمک پهلوی دوم بیاید و شاه ضعیف به کمک این پشتیبانی و حمایت آمریکایی ها و فرصت طلایی خروج روسها از آذربایجان و نارضایتی مردم بدنبال تغییرات بد-فرهنگی و ... بعد از یک سال حکومت خودمختار آذربایجان را ساقط کردند !! البته مردم آذربایجان خودشان طومار مزدوران روس را پیچیدند و رژه نظامی و تفاخرش به پهلوی رسید ...

 

سردمداران حکومت دموکرات آذربایجان بلافاصله به باکو و شوروی گریختند ( قبل از اینکه قشون ایران به زنجان برسد !) و تعداد کمی که از فرار آنها خبر نداشتند ، بی اطلاع به مقاومت پرداختند و کشته شدند و بعد از  فتح تبریز و اعلام اختتام غائله آذربایجان ، کتاب های روسی و چاپ شده در روس آتش زده شدند و حکومت مرکزی بر تبریز حاکم شد !؟

 

در این میان برخی از چهره های عموما منفعل سیاسی (!؟) هر از گاهی ، آهی طولانی می کشند و در مورد آن روزها حرف می زنند که عموما حرف مفت است !؟ بعدترها عوامل این حکومت در شوروی سابق یکی یکی به قتل رسیدند و حتی سیدجعفر پیشه وری در تصادف ساختگی کشته شد و اسناد بعدی نشان داد که این حکومت از طریق مسکو و به دلالی باکو رهبری می شد !؟ ولی حرفهای کوچه و بازار جمع نشد و هیزمی برای جریانات پان ترکی شد ، هرچند این اندیشه ها ذاتا نگاه کمونیستی و زندگی روسی را نمی پسندیدند ولی همینکه حکومت خودمختار تشکیل شده بود و پرچمی بلند کرده بود ، چشمگیر بود !! ارقام قتل عام هم که بسته به ردیف و قافیه صحبتها تا پنجاه هزار نفر هم بالا رفته بود ولی واقعیت این است که عامه مردم علاقه ای به اینهمه استقلال فرهنگی و اجتماعی و با کله به شکم روسها رفتن را نمی پسندیدند (!؟) و البته سالها بعدتر ، اقشار سیاسی تبریز در سال ۵۷ ، سیلی سختی که نشان از انتقام تاریخی داشت ، توی گوش پهلوی زدند !؟

 

این روز بزرگ ، در تاریخ آذربایجان حک شد و ماندگار ماند ... طبق عرف عامیانه ، در بیست و یک آذر ، در تبریز ، برف می آید ... حالا نم نم باران را داریم و احتمالا تبدیل به برف می شود !؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام چهارشنبه 22 آذر 1402 ساعت 08:59

با درود
روز ۲۱ آذر روز نجات آذربایجان
شعار حکومت پهلوی بود
همراه با رژه ی نظامی
سال ۵۳ در زمان سربازی یک هفته تمام تمرین رژه کردیم تا در آن روز قدرت نظام را به نمایش در آوریم
که البته در آن روز چون نگهبان شدم از رژه رفتن در خیابان محروم شدم
همیشه همین بوده وقتی دولت مرکزی ضعیف باشد آرامش هم از مردم سلب می شود

سلام
تاریخ است دیگر ، هر جور بنویسند می شود خواند ولی نباید اعتماد کرد ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد