یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

کامیابی ...

 

یکی از  دوستان توفیق داشت و ده سالی از عمرش را در ژاپن گذرانده است ... حوالی دهه 60 خیلی ها  برای کار می رفتند ژاپن ؛ بعضی ها از همان فرودگاه توکیو برمی گرداندند و برخی می رفتند و چند سالی دوام می آوردند و بعد برمی گشتند و اگر اهل حساب و کتاب بودند ، پول خوبی می آوردند و سرمایه خوبی برای زندگی شان می شد ...

   

برخی ها هم مثل این دوست من کمی زیاد مانده بود و البته پول خوبی هم آورده بود و علاوه بر این نه تنها پول که از فرهنگ آنجا هم حظی برده بود !! ناگفته نماند که یکی هم بود که برگشت ایران و دوباره رفت ژاپن و ماندگار شد و حالا برای خودش در ژاپن اهل و عیال دارد !!( یک عکس هم با لباس سامورایی در آتلیه گرفته بود که توی گوشی دوستم دیدم !! )

 

امروز سر راهم رفتم و یک سلام و علیکی با دوستم داشتم ، کمی در مورد صعودی که به سبلان داشتند حرف زدیم  و انگار از بابت برخی مسایل خیلی خوش گذشته بود و از بابت برخی مسایل  خیلی بد ... وقتی گفت هوا عالی بود فهمیدیم که ناخشنودی ها از ناحیه شلوغی و رفتارهای آدمیزادگانی بود که در آنجا بودند ... امسال طبق مرداد ماه هر سال ، و البته کمی بیشتر ، قله های بلند کشور ازدحام عجیبی را شاهد بودند ... مخصوصا در قله های دماوند و سبلان و علم کوه ، گزارشات رسیده نشان دهنده شلوغی بیش از حد بود و در کنار این شلوغی و ازدحام ، رفتارهای نامعقولی که دور از انتظار نمی باشد !؟

 

همانطور که نشسته بودیم و مشغول حرف زدن بودیم ، گوشی اش را درآورد تا چند تا برای من عکس نشان بدهد و کارمان به انیستاگرام کشید و رفت از آنجا هم دو تا عکس پیدا بکند برای نشان دادن و اتفاقی دیدم که چند فقره صفحه هم از دوستان ژاپنی اش دارد ... غالبا فیلم ددر و مسافرت بود و البته زیر هرکدام باندازه یک کتاب حرف نوشته بودند !! در کشور ما هشتاد درصد استفاده از انیستا برای فوروارد کردن است !! و از بیست درصد باقیمانده ، هشتاد درصد یکی دو عکس و به جای نوشتن محل عکسبرداری ، توضیح برنامه و ... یکی دو بیت از مولوی ، شاملو و ... !؟

 

پرسیدم ، " این نوشته ها را می توانی بخوانی ؟ "گفت : " نه آنقدر که بخواهی از من امتحان بگیری ولی یک چیزهایی متوجه می شوم !؟ " و من گرفتم و چند تا صفحه را نگاه کردم ، عکس های با کیفیت و اصولی و کاردرست و البته طبیعتی زیبا و تمیز و در کنار همه آنها ساخت و سازهای گردشگری و احیانا جذب توریست و مسایل تفریحی در کنار آنها !؟!؟ مطمئنا خیلی ها با دیدن این قبیل صحنه ها به جای اعتراف به فرهنگ بالای آنها ، سعی خواهند کرد درآمد بالا را وسط بکشند !؟ ولی متاسفانه در جامعه ما بی نظم ترین و بد رفتارترین آدمها ، درآمد نسبی بالاتری دارند !!؟

 

یک خانم جوان که بیشتر مرا یاد یاد جوانیهای " مرحوم اوشین " می انداخت زیر یکی از عکس هایش مطلبی نوشته بود و به دوستم گفتم : " مثلا بیا این را بخوان ببینیم یک چیزهایی که متوجه می شوی ، شامل این می شود !؟ " به دوست دیگرمان اشاره ای کردوگفت : " دیدی گفتم این می خواهد امتحان بگیرد ... " گفتم : " والله در کشور ما همه مسلمان تشریف دارند ، ولی رفتارها و گفتارها نشان می دهد که هرکسی یک چیزهایی از اسلام می فهمد !!؟ " دوستم گوشی را گرفت و گفت : اگر مغزم رگ به رگ هم بشود ، باید این را برایش ترجمه بکنم !!؟ " خانم جوان زیر تصویری زیبا از یک چشم انداز فوق العاده نوشته بود « چقدر می توانید از خودِ طبیعت لذت ببرید ؟ » و شاید هم نود درصد چیزی در این ردیف بود !؟ ... این عبارت برای یکی در سطح و اندازه فرهنگ ما ، یک فحش مودبانه محسوب می شود !؟!؟

 

واقعا در اینهمه طبیعت گردی بیمارگونه ، طبیعت گردهای ما چقدر می توانند از بودن در دل طبیعت لذت ببرند ... عکس هایشان و تعریف هایشان چیزی نشان نمی دهد !! از دورهم بودن ، چرا !؟ از انجام کارهایی که در حضور خانواده و توی جامعه نمی توانند بکنند ،چرا !؟ از تخلیه ناهنجاری های روحی خود بر سر دیگران ، چرا !؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 30 مرداد 1402 ساعت 16:35 http://dashtemoshavvash.blogsky.com

سلام
یادم می آید تب رفتن به ژاپن و کره در همان دهه 60 خیلی بالا گرفته بود و بعدها در حوادث خواندم یک نفر از الوات و اشرر معروف بنام رضا به ژاپن رفته بود و ظرف مدت کوتاهی جذب گروه یاکوزاها شده بود و جالب انکه در مدتی کوتاه رهبر باند هم شده بود!!!استعداد به این میگن

سلام
جذب شدن در برخی قسمت های فرهنگ ژاپن اصلا استعداد نمی خواهد و خدا را شکر از ایران خیلی فاصله دارد ، اگر حوالی دوبی بود ، مردم غیرتی ما ، آخر هفته را می رفتند ژاپن !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد