یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

قدیمی ها چی بودند !؟


« آللاه قدیم کیشی لره رحمت ائلسین !! » خدا آدمهای قدیم را رحمت بکند ... در این جمله درست است که کلمه «کیشی »آمده است و بمعنی مرد استفاده می شود ولی  در اصطلاح عامه ؛ همچنان که در ترکیه امروز استفاده می شود کیشی به عنوان « شخص » استفاده می شود !!

   

هرچند زهرمارشان بشود اینهمه پولی که بابت معادل سازی کلمات می گیرند ، شاید بهتر باشد کمی هم کلمات داخلی و اصطلاحات روزمره را از گزند نگاههای جنسیتی پاک بکنند !؟ هرچند مطمئنا اهالی فرهنگستان ، اکثرا ، خود از جنسیت زده های غلیظ تشریف دارند والا کاری می کردند که من مجبور به این انتقاد سازنده نشوم !؟!؟

 

عبارت بالا ، شاید یکی از پرکاربردترین عبارات روزمره مردم ما باشد ... مردم ما علاقه و نیاز شدیدی دارند تا در محاورات روزمره برای تسریع در رساندن منظور ، تیکه انداختن ، دو پهلو حرف زدن و ... از مَثَل ها و مَتَل ها استفاده بکنند !! و این مثل ها و متل ها را از گذشته ی فرهنگی خود بیادگار دارند و برای همین به گذشتگان خود از این بابت ، رحمت زیادی می فرستند ... حالا این مثل ها و متل ها ، چگونه و با چه هزینه هایی بدست آمده اند ، جای حرف و حدیث و داستان دارد !؟

 

یکی از مَثَل هایی که مخصوصا امروزه زیاد کاربرد دارد ، عبارت " به شتر گفتند گردنت کجه !؟ " می باشد ... البته در ترکی ما کاملترش را استفاده می کنیم و می گوئیم " دَویه دِدی لَر بوینون اَیری دی ، دِدی هارام دوزدی کی !!؟ " ( به شتر گفتن گردنت کجه ؟ گفت : مگه کجام درسته ؟ ) این اصطلاح را امروزه ، وقتی از یک ناهنجاری مدیریتی و رفتاری در اداره ، سازمان و رفتاری تعریف می شود بکار می برند و می گویند : " مگر کدام اداره / سازمان / رفتار درست است !؟ "

 

===

 

حالا بشنوید از عبارت سازی ها یامروزی ها در دنیای مجازی که در طول تاریخ که سهل است (!)  تا سر کوچه هم نمی تواند شلوارش را نگهدارد (!) طرف مطلب برایم فوروارد کرده که نوشته : " کاش آدمها در هشتاد سالگی بدنیا می آمدند و بطرف 18 سالگی حرکت می کردند ! " البته در صفحه خود شخص این مطلب بالای 8هزار تا لایک خورده بود !؟!؟ من زیاد برای حرفهای احمقانه وقت نمی گذارم ولی چون طرف نوشته بود :" نظرت چیه ؟ " برایش نوشتم : " اول نظر مادرت بپرس ببین می تواند هشتاد سالگی ات را وضع حمل بکند !؟ یا اگر در چه سن و سالی باید بفکر زاد و ولد تو باشد !؟ مثلا یک دختر 18 ساله یک بچه هشتاد ساله بدنیا بیاورد به امید اینکه رفته رفته ، آدم خواهد شد ؛ آنهم شاید!!؟ " 


البته نسل جدید با ابعاد متعارف فکر نمی کنند و احتمالا برای چنین زایمانی از رحم های اجاره ای فیل ها استفاده خواهند کرد !!

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 ساعت 17:45

مثال های خوبی بود البته ترکی آن قشنگ تر است
شوهر عمه ی داشتم برایش چای ریختن
نگاه کردن و گفت
بو نمه دی چایی یا قره پاچق دی
از لایک ها برای حرفه‌ای عجیب و غریب زیاد می زنند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد