یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

غلط مؤکد !!

 

یک طرح فاکتور فروشگاه برایم فرستاده بودم که هم تغییرات داشت و هم اینکه باید سایزش تغییر می کرد !! فقط قبل از ارسال تصویر و نوشته ها ، دوستم تاکید کرد که با آدم غلطی طرف هستم با اینحال خیلی پولدار است و کارهای زیادی پیش او دارد و عصبی نشوم !!

  

من هم تعجب کردم که این آدم غلط یعنی چه !؟ ماشاءلله چیزی که در این دور و زمانه زیاد است آدم غلط هست !! وقتی هیچ چیزی سر جایش نباشد معلوم است که همه چیز غلط از آب درمیآید ولی غلط غلوط این زمانه برای خودش در حد یک عصر می باشد ؛ مثل عصر یخبندان !!

 

فایل را باز کردم و تغییرات ابتدایی را اعمال کردم و بعد نوبت ووویس های طرف رسید ویکی یکی آنها را هم رفع و رجوع می کردم که رسیدم به اصل کاری !!؟؟ زیر فاکتورهای فروش از قدیم رسم هست که عبارتی می نویسند وکسبه بازار خیلی هم به آن معتقد هستند و انگار ایجاد دِینِ  مضاعف می کند!! و یک جایی خریدار خود را متعهد به پرداخت کرده و کلمه نامانوس و سنگین " مشمول الذمه " که عموما با قرائت غلط خوانده می شود در جمله فوق جاخوش کرده است !! خلاصه اینکه طرف با یک آرامش حق به جانبی وویس فرستاده بود که این کلمه را مردم غلط می نویسند و درست آن مشغول الذمه می باشد !!؟ و کمی هم توضیح داده بود و برای منهم تازگی داشت !! و بعد رفتم و دیدم یک عده در اینترنت باهم سر این موضوع کل کل راه انداخته اند ، از نوع اساسی !!؟؟ و من هم یک مطلبی برایش فرستادم و نوشتم : " مشترک گرامی ، ذمه نامبرده فعلا اشغال می باشد ، لطفا بعدا تماس بگیرید ! "

 

برخی ها فکر می کنند چون مطلبی در فرهنگ دهخدا امده است ، پس صحیح آن است !؟ و نمی دانند که دهخدا هم از آنچه در عام و خاص یک کلمه و مطلب در دسترس بوده ، در فرهنگنامه اش درج کرده است و چه بسا غلطی که فرهنگنامه ها منتشر می کند ، سرایت بیشتری داشته و احیانا مشمول الذمه گی برای نویسنده داشته باشند !! احتمالا بعد از مرگ مشغول الذمه گی تمام بشود ؛ چون مرگ پایان اشتغال است (!) ولی مشمولیت می تواند تا بعد از مرگ هم ادامه داشته باشد !!!؟؟ من خودم در رابطه با معنی کردن کلمه " نکاح " در فرهنگ های فارسی با معادل " ازدواج " شدیدا مخالف هستم و بدفعات آن را ابراز کرده ام ولی چه می شود کرد که از فرهنگنامه ها به منبرها و سخنرانی ها هم کشیده شده است !! و هر کسی که در ترجمه حدیث معروف " النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی " بگوید : " ازدواج سنت من است و هر کس از ازدواج رویگردان شود ، از من نیست ! " و با این نقل اشتباه جوانی را به گرداب ازدواج بیافکند تا آخر عمر مشغول الذمه بوده و بعد از مرگ هم مشمول الذمه گی رهایش نخواهد کرد !!!! چون هم دروغ بستن به پیامبر است و ترساندن بیمورد جوان از ازدواج نکردن !!! چه بسا قبل از پیامبر هم این سنت بین آدمیان وجود داشته است ولی سنت نکاح که یک استاندارد بخصوصی برای ازدواج است از زمان پیامبر آمده است که محدوده های خاص خودش را دارد و الزامات خاص خودش را !!! پس باید در منابر بگویند ، هر مسلمانی که ازدواج کند ملزم به رعایت موازین نکاح می باشد و اگر از دایره این الزامات بیرون باشد ، شامل فلیس منی پیامبر است !!؟؟ و اگر مردم کمی دقت بکنند می بینند که 90 درصد ازدواج های امروزی خارج از محدوده نکاح هستند و مشمول الذمه گی آن و یا مشغول الذمه گی آن بر گردن کسانیست که به فرهنگ دهخدا (!) و یا نقل حدیث اهل منبر بیسواد و احیانا نان به نرخ روز خور (!) می باشد .

 

حالا فکر کنید که این عبارت ثقیل در محاورات روزمره ترکی تبدیل به کلمه " شولیمیزه!" شده است که آدم فرنگ رفته را یاد شانزه لیزه می اندازد !!؟؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
همطاف یلنیز پنج‌شنبه 24 شهریور 1401 ساعت 16:55 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
نخست: نظرتان درباره نکاح، کنجکاوم کرد رفتم و دیدم که تعریفی از نکاح در قانون مدنی ایران به عمل نیامده و نیز در اکثر فقهی تعریفی از آن نشده است.
در زبان فارسی همانگونه که شما نوشتید، نکاح را همان عقد ازدواج و یا وضعیت حاصل از آن عقد معنا کردند.
بعد:
درباره مشمول الذمه و مشغول الذمه به نظر من یا اصطلاح درست رو به کار ببریم یا اصلا استفاده نکنیم.
آقا! مدیونی اگر فلان کار رو انجام بدی یا ندی. خلاص
و
(این حذف نکردن ه قبل از گ هم، به اندازه همان تاکید در غلط گویی، کلافه ام می کند.
خوشمزه گی نه. "خوشمزگی" به همین روانی

سلام
شاید من اندازه خود دهخدا تحقیق و کار نکرده باشم ولی فارغ التحصیل دبیرستان دهخدا هستم !!

برخی کلمات بدون توجه به معنا و بدون اینکه عوام در ا« دقیق باشند در حوزه فرهنگ و تجارت و ... برای خود جایگاه مقدسی یافته است و الا کلمات معادل زیاد هستند !!

و اما جریان این ه خودش جالبه !؟ ولی خوشبختانه زیاد مهم نیست !! من بشخصه اعتقادی به ادبیاتی که یک عده در آزمایشگاه تولید می کنند تا حقوق ماهانه بگیرند ، ندارم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد