یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

مسابقات کشورهای اسلامی !!

 

دیروز باتفاق دوستم ( آن دیگر دادو ! ) می رفتیم والیبال و رادیو ورزش ماشین اش مثل همیشه روشن بود !! و گزارشگر با آب و تاب زیادی داشت فینال والیبال ، که بین ایران و کامرون بود را گزارش می کرد ... شور گزارش در حد امتیازهای برابر بود ولی بازی بااختلاف فاحشی تمام شد و نشان می داد تبحر گزارشگر در پرشور کردن ربطی به خود بازی ندارد !!؟

  

 

و همینجور بحث شد که میدان خوبی برای ایران شده است تا در سایه کشورهای مسلمان یک عالمه مدال طلا و نقره برای خودش جمع بکند و برای کارنامه وزیر ورزش هم خوب خواهد بود و وقتی سی سال بعد در خاطراتش بنویسد که در طول وزارت من بیش از دویست مدال به کشور آمده بود ، کسی نخواهد رفت تا ببیند از کجا آمده بودند !؟ و بحث رفت به مسابقات بخش خانم ها و اینکه یکی از خانم ها برای اینکه ایران در مسابقات شنای خانم ها تیمی نداشت ، از طرف تیم آذربایجان شرکت کرده است و احتمال طلایی شدنش هم زیاد است و من به خنده گفتم : ما طلای خام نمی خواهیم !! "

 

و بحث رفت روی اینکه برخی از کشورها که مدعی حکومت لائیک هستند ، چه اصراری دارند که این چنین بازی هایی را راه بیاندازند و اصلا این مسابقات چه معنی دارند و هدفشان چیست !!؟ فعلا دو کشور در دنیا هستند که جمهوری اسلامی هستند ؛ ایران و پاکستان !! بقیه کشورهای حکومت اسلامی ندارند و اگرچه دین رسمی شان اسلام باشد یا اکثریتی از جامعه مسلمان باشد !! و بنظر من همه کشورها می توانستند دراین مسابقات باشند ؛ مثلا روسیه و آمریکا کلی مسلمان دارند که از جمعیت برخی کشورها زیادتر هستند !! چین خودش بیش از صد میلیون مسلمان دارد !! یا باید مسابقات اسلامی باشد و قبل از بازی از ورزشکاران امتحان ورودی بگیرند (!؟) که اگر ایران مسئول گزینش باشد کسی از امتحان بیرون نمی آید !!؟ یا هر کشوری می تواند از بین ورزشکاران مسلمانش تیمی اعزام بکند !!

 

دوستم توی راه از من پرسید : " مگر کامرون کشور اسلامی هست !؟ " گفتم : " تو بگو کجای نقشه هست !؟ تا بروم و در اینترنت ببینم چه دین و حکومتی دارد !؟ "


کامِرون با نام رسمی جمهوری کامِرون (به انگلیسی: the Republic of Cameroon) کشوری است در باختر آفریقاست که از باختر با نیجریه و از خاور با چاد و جمهوری آفریقای مرکزی و از جنوب با جمهوری کنگو، گابن و گینهٔ استوایی همسایه است و همچنین از باختر به اقیانوس اطلس پیوند می‌خورد.

پایتخت کامرون یائونده است. جمعیت این کشور درحدود ۲۶٬۵۴۶٬۰۰۰ نفر[۵] و زبان‌های رسمی آن فرانسوی و انگلیسی است. واحد پول این کشور فرانک آفریقای مرکزی است. یائونده پایتخت کشور، ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد؛ بزرگ‌ترین شهر کامرون اما دوالا با ۱٬۹۰۶٬۰۰۰ نفر جمعیت است. در کامرون در حدود ۲۰۰ گروه زبانی مختلف زندگی می‌کنند.

کامرون در سال ۱۸۸۴ مستعمره آلمان شد. پس از جنگ جهانی اول منطقه کامرون میان فرانسه و بریتانیا تقسیم شد. بخش تحت کنترل فرانسه در تاریخ یکم ژانویه ۱۹۶۰ از این کشور مستقل شده و جمهوری کامرون نام گرفت و بخش جنوبی که در کنترل بریتانیا بود در سال ۱۹۶۱ به جمهوری کامرون پیوست.

کامرون در مقایسه با دیگر کشورهای آفریقایی از ثبات اقتصادی و اجتماعی نسبی برخوردار است. این امر باعث شده تا کشاورزی، راه‌سازی، راه‌آهن، و صنایع بزرگ نفت و چوب پیشرفت داشته باشد. با این وجود بخش بزرگی از شهروندان این کشور هم‌چنان در فقر به‌سر می‌برند.

قدرت در این کشور از سال ۱۹۸۲ در دست پل بیا، رئیس‌جمهوری تمامیت‌خواه کشور است که با حزب جنبش دموکراتیک خلق خود حکومت می‌کند.


نخستین ساکنان کامرون، از اهالی قبیلهٔ بانتو بوده‌اند، پس از آن در سدهٔ ۱۸ و ۱۹ میلادی قبایل عمدتاً مسلمان فولانی در کامرون ساکن شدند.


بی دینی یک گزینه است !!؟؟ دین بومی یک گزینه !!؟ و این گزینه "غیره" از همه جالب تر است !!!؟


در هر صورت سهم مناسبی از مدال ها به ایران می رسید ...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد