یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

عیدتان مبارک ...

 

زمین دور خودش چرخید و زمان دور زمین ، و باز موسم عید رسید !! عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد جامعه دینی می باشد و تقریبا در یهودیت و مسیحیت و اسلام جایگاه ویژه ای دارد ... این روزها در جامعه یهودی و مسیحی بنوعی از پرداختن به آن طفره می روند و این خود دلیل خوبی برای برخی مسایل دیگر می باشد !!

  

 

در جامعه اسلامی هم این عید بواسطه اختلافات داخلی فرقه ها و دسته ها از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است !! اهل سنت آن را پررنگ تر می گیرند تا در زیر رنگ آن چیزهای دیگر را بپوشانند ولی در جامعه اهل شیعه جایگاه آن به بخش خاصی واگذار شده است و به آن عید حاجی ها می گویند !! مثل عید غدیر که آن را مختص سادات کرده اند که این کارها هم خیلی جای حرف و حدیث دارد !!


حکمت و فلسفه ی عید قربان فراتر از عقل و برهان آدمی می باشد و برای همین هرکسی باندازه فهم و برداشت خودش با آن برخورد می کند ... شاید تعداد انگشت شماری در رابطه با این روز تامل می کنند و شاید خود را جای برخی کاراکترها می گذارند تا وزن بودنشان به دستشان بیاید !! برخی ها در این روز بیاد روزی که در مکه بودند ، گاو و گوسفند قربانی می کنند !! برخی ها هم چشم به راه گوشت قربانی هستند تا بقول شاعر بخوانند : " از در درآمدی و من از خود به در شدم ... "، بعضی ها هم خودشان را جای گوسفند و گاو می گذارند و در راستای احقاق حق حیات آنها تلاش می کنند !! در این میان بعضی ها هم هستند که مشترکا گاو یا گوسفند قربانی تهیه می کنند و گوشت آن را بین خودشان تقسیم می کنند !! و فلسفه شان هم زمین را پوشش می دهد و هم زمان را و هم نیم نگاهی به آسمان دارند !! طبق آنچه در روایات و آیات و ... می توان برداشت کرد ، چنانچه بلایی که برای "اهل سبت" نازل شد ، بخواهد تکرار بشود ، این دسته ی آخری برای این عذاب ، مستحق تر هستند !!!؟

 

و کمی تامل و تفکر جای دوری نمی رود !!

 

عیدتان مبارک ...

 

نظرات 1 + ارسال نظر
عیدتان مبارک یکشنبه 19 تیر 1401 ساعت 10:58

دشمنِ خویشیم و یارِ آنکه ما را می‌کُشد
غرق دریاییم و ما را موج دریا می‌کُشد

زآن چنین خندان و خوش ما جانِ شیرین می‌دهیم
کآن مَلِک ما را به شهد و قند و حلوا می‌کُشد...

خویش فربه می‌نماییم، از پیِ قربانِ عید
کآن قصابِ عاشقان بس خوب و زیبا می‌کُشد

همچو اسماعیل گردن پیش خنجر خوش بِنِه!
درمدزد از وی گلو! گر می‌کشد، تا می‌کُشد‏...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد