یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سکولار !!

 

توی اتوبوس نشسته بودم و یک جوان داشت برای یک مرد مسن توضیحات تکمیلی در مورد سیاست روز دنیا می داد !! من ایستاده بودم و سرم توی گوشی بود ... ریا نشود (!) ولی در اوقات بیکاری یک یاسین خواندن به اموات از پرداختن به امورات درهم برهم روزمره بهترتر است ...

   

مرد جوان خیلی پرشور حرف می زد و انگار پشت تریبون ایستاده بود و هر از گاهی سرش را به اطراف برمیگرداند تا ببیند ، دیگرانی هم زا افاضاتش استفاده می برند یا نه !! گاهی این عمل باعث می شد تا رشته کلامش پاره شود و احیانا رشته ی تمرکز من و شاید هم رشته ی چرت تنها شنونده اش !!! رسید به مبحث شیرین سکولار و رفت روی فاز جدایی دین از سیاست و مشکلاتی که این عدم جدایی ببار می آورد و دوباره داشت توضیح می داد که مرد مسن با صدای زنگی که موبایلش خورد ، صحنه را برای مدتی ترک کرد !؟ مرد جوان ماند و حرفهایش که شنونده ای نداشت !! کمی که سکوت حاکم شد از حضوردیگران کمی شرمسار شد !!

 

من کارم تمام شده بود و آرام به مرد جوان گفتم : " جدایی دین از سیاست شامل جدایی بی دینی از سیاست هم می شود !؟ " گفت : " متوجه نشدم !! " گفتم : " منظورم این است که سیاست دوست دارد بدون دخالت دین با بیدینی دست به یکی بکند !؟ جدایی دین از سیاست شاید ممکن باشد ولی به شرطی که جامعه عموما جامعه بی دینی باشد و حوصله اقلیت مزاحم دینی را نداشته باشد والا در یک جامعه با زیرساخت دینی ، جدایی دین از سیاست یعنی دادن امتیاز ویژه به بی دینی !! " کمی بی حوصله شده بود و برای همین گفت : " دین یک مسئله شخصی هست و نباید در سیاست دخالت کند !! " گفتم : " آیا بی دینی هم شخصی هست !؟ یا این مورد عمومی هست !؟ چون سیاست بدون دخالت یکی از این دو و یا تاثیر نگرفتن از یکی از این دو ، پیش بردن یک سیستم از قبل نوشته شده است ( مثل مدیریت اجرایی در یک کارخانه پیشرفته ! ) و پویائی سیاست را از بین می برد و سیاستمداری لذتش را از دست می دهد !! "

 

من باید پیاده می شدم ... بعد با خودم فکر می کردم که اگر دین دست از یقه سیاست بکشد !؟ مطمئنا سیاست هیچوقت دست از یقه دین نخواهد کشید !!! حتی در فرانسه آزاد هم وقتی دین با سیاست کاری ندارد و راهی به سیاست ندارد ، باز این سیاست هست که پاپیچ دین شخصی مردم می شود و مثلا می گوید که داشتن حجاب که نشانه دینداری هست ؛ حتی اگر چه شخصی بوده باشد (!) قدغن هست !!! ولی نشانه های بی دینی می توانند راحت باشند و از پشتیبانی سیاست برخوردار باشند !!؟؟؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد