یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

دغدغه مردم !!

 

این روزها با بالا رفتن مبلغ یارانه ؛ حتی اگر خیلی ها ادعا بکنند که باز مبلغ ناچیزی هست (!!؟) یک چیز در راس دغدغه های مردم قرار گرفته است و از هم می پرسند : " یارانه ات واریز شده است !؟ "

   

آیا واقعا دغدغه مردم در همین حد خلاصه می شود !؟ مردم از خیلی چیزها حرف می زنند !! و در فرهنگ ما زیاد حرف زدن خیلی وقت است که نهادینه شده است !! ولی برخی چیزها مثل شاخص عمل می کنند و در لابلای حرفهای مردم به چشم می آید !! یکی از این شاخص ها ، دغدغه مردم می باشد !! چیزی که حساسیت زیاد را نشان می دهد(!؟)

 

رسانه ها مختلفی در ایجاد موج در افکار عمومی فعالیت دارند و اتفاقا خوب هم کار می کنند ولی خوب کار کردن وقتی نتیجه خوب ندهد (!) یعنی یک جای کار می لنگد (!؟) شاید هم خاصیت فرهنگی این جامعه این چنین است که مثل میل لنگ می باشد و اصل خاصیت اش در لنگیدن است !!؟؟ مطمئنا تلاش مخالفان نظام فعلی ایران در این چهل سال نتایج خوبی داده است و اگر چه جامعه را بطرف آنها نکشانده است ولی به جایی که دولتمردان می خواستند هم نرسانده است !!

 

همگن بودن جامعه همانقدر که پیشرفتش موثر هست ، همان اندازه در انحرافش هم موثر می باشد ... یک جامعه ساده مانند جامعه تونس بایک تلنگر در فضای مجازی ناگهان بهم ریخت !! ولی این بهم ریختگی با چند جابجایی ساده در بالادست و پائین دست (!) دوباره به حالت سکون و آرامش قبلی برگشت !! ولی همان تلنگر در جامعه مصر دگرگونی های بیشتری را باعث شد و جای خیلی مهره ها عوض شد و بهم ریختگی تا مرز شورش بالا رفت و بعد از سالها (!) نه از مصر خبری هست و نه از اوضاع اجتماعی اش !!  ولی در ایران همه چیز فرق می کند ... نه مسایل اجتماعی جمع می شوند و نه بهم می ریزند !!


انگار طبقات اجتماعی ایران هنوز لایه های سفت و سخت خود را حفظ کرده اند و همه دارند بنوعی به هم دروغ می گویند  !! مردم در حرفهایشان طرفدار علم و پیشرفت و اصلاح هستند ولی در درون به اندازه 40-45 سال پیش به متولیان این ناحیه همچنان مشکوک هستند !! مردم در حرفهایشان مخالفت جدی با دین و دینداری می زنند ، ولی انگار پایگاهی بهتر از آن برای پشتگرمی ندارند !! مردم در حرفهایشان از سیاست مداران مختلف طرفداری می کنند ولی به وقت دغدغه همه را با یک چوب می زنند !! دادن یارانه در 10-12 سال گذشته نشان داد که مردم ما با همه مناعت طبعی که نشان می دهند و با همه بلندپروازی های ظاهری ، مرغکانی هستند که دل به دانه های ناچیز یارانه دارند !! حتی کسانی که میلیون ها صرف یک سفر خارجی می کنند !! با ولع خاصی ، چشم در همان مبلغ ناچیز دارند !!؟ ملت همیشه در صحنه ما اعتیاد به پول دارند و دولت ها هم این را می دانند و در هر لحظه که لازم باشد با افزایش نقدینگی حال ملت را خوب می کنند !؟ 

 

امروز یکی در مغازه دوستم می گفت که این حکومت رفتنی هست !! و من داشتم فکر می کردم که حکومتی که بخواهد جایگزین بشود در بهترین شرایط ، چه مشکلات زیادی خواهد داشت !؟ عوض کردن جای پول با برنامه در زندگی روزمره (!) خیلی سخت خواهد بود !!

 

و قبل از آن باز ، بحث سر یارانه بود !!


و کمی قبلتر از آن بحث در مورد خالی شدن کیف پول دو نفر از کسبه ضعیف بازار کفش (!) که انگار یک پاکستانی (!) رمزارزهایشان را خالی کرده بودند !!

 

و وقتی من داشتم بیرون می آمدم گیر داده بودند به یکی از باربرهای بازار که بقول خودش تنها دلخوشی اش جمع کردن اسکناس های 50هزاری و 100هزاری است (!!!) یکی گفته بود که آخرین بار که برای شمردن و بسته بندی اسکناس هایش رفته بود ، ده هزار اسکناس 50هزار تومانی برایش بسته بندی کرده بود و دوهزار و پانصد عدد اسکناس صدهزارتومانی !! بنده خدا اخیرا به یکی گفته بود که یکسال هست که برای خانه گوشت نخریده است !!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد