یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

خواب های آشفته (۱)

 

یکی دو روز گذشته کمی تب داشتم و این کمی معنای زیادی دارد ، تا آلارم های بدن من شروع بکنند به ارسال علایم و تا من بیایم به آنها توجه بکنم (!) چند روز از بیماری سپری می شود ...

 

ما در ترکی یک فعلی داریم با عنوان « اویماخ » که مثل خیلی از افعال در جاهای مختلف با کاربردهای عمومی و اختصاصی بکار می رود ... اویماخ از حالات بالادستی خواب می باشد و نزدیکترین معنای آن چیزی هم ردیف با هیپنوتیزم شدن است ( البته اگر عامل بیرونی باشد !!) ولی اگر عامل شرایط فیزیکی بدن و تغییرات داخلی مثل فشارخون و تب باشد ، حالتی از به کمارفتن را تداعی می کند !!!


مثال واضح تر آن در ارتفاعات دیده می شود ، کوهنوردان و خاصه تر مبتدی ها که پوستشان باندازه کافی کلفت نشده است و تغییرات فشارهوا و ارتفاع روی آنها محسوس تر هست ، اغلب وقتی از سه هزارمتر بالاتر بروند (!) احساس خواب به آنها دست می دهد که ناشی از بهم ریختگی تناسب فشار بدن و بیرون هست و دوست دارند کنج سنگی یا زیر آفتاب ، چند دقیقه رفع خستگی بکنند !! این حالت که شبیه خواب هست ، همان اویماخ در ترکی هست و پیش زمینه به کما رفتن هست و اغلب منجر به بیداری نمی شود !؟ مگر اینکه دوستان آدم مزاحم استراحت شده و فرد را بیدار بکنند !! یکی از معایب تنها به کوه رفتن این است که اگر در دام این خواب_شیفتگی ( عجب کلمه ی معادلی ساختم !!!) بیافتیم ، فرصت بیدار شدن دست نمی دهد !!!

 

بارزترین نشانه اش هم مشخص هست ... شما یک فرد خوابیده را صدا می کنید و او بیدار می شود !! ولی اگر فردی که در خواب_شیفتگی هست را صدا بکنید ، از خواب می پرد و میزان پرش با خواب_شیفتگی نسبت مستقیم دارد ...

 

اگر در میان خانواده و دوستان به چنین اتفاقی برخوردید ، آن را جدی بگیرید و از تنها ماندن این قبیل افراد مخصوصا در شب جلوگیری کنید تا عوامل دخیل در آن با مراجعه به پزشک  آن از بین برود ...

 

( کلا مجله پزشکی شد !!!)

 

و اممما من در ایام تبداری ، خواب های عجیبی می بینم که بعد از بیداری حتما تمام و کمال یادم می مانند !! و این نشانه فرق آنها با خواب معمولی هست !؟  از جمعه ای که گذشت و باد و باران در تبداری ام موثر بودند ، شب شنبه را در اوج تب و لرز بودم !! اما اگر کرگدن به روی خودش آورد من هم چنان بکنم !!؟ تقریبا بیدار می شدم و بعد از یک ساعت دوباره یک خواب سه ساعته می رفتم و بیدار می شدم و باز یک ساعت بیدار می شدم و دوباره خواب !!! عوامل بیداری هم همگی بیرونی بودند ، مثل سر و صدای نوراخانیم !! و ماشین های توی کوچه و صدای دزدگیرها و مزاحمت‌های صوتی متداول !!

 

نظرات 2 + ارسال نظر
الهام سه‌شنبه 13 اردیبهشت 1401 ساعت 15:06

سلام
انشالله به زودی رفع کسالت بشه و در صحت و سلامت باشید. خواب-شیفته، ساختِ خیلی خوبی بود.
عیدتون مبارک

همطاف یلنیز جمعه 30 اردیبهشت 1401 ساعت 18:17 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
صرفا برای کمک به ویرایش و اصلاح کتاب 1401

...در تبداری ام کوثر بودند ( موثر )
... متهم چنان بکنم ! (من هم )

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد