یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

ساز ناکوکِ این روزها !!

 

چند روزی هست که اینستاگرام پر شده است از درخواست کمک جهانی برای مقابله با کرونا (!) و دیگر اینکه افغانستان (!) این دو مسئله خیلی سال هست که با ما هستند ... مسئله بلبشوی سیاسی در افغانستان چند سالی قبل از انقلاب ایران شروع شده و هنوز ادامه خواهد داشت ... کرونا هم که هر سالش برای خودش معادل چند سال هست !؟!؟

   

ولی مسئله اینجاست که اینهمه حساسیت حالا چرا !؟!؟

 

این روزها حرفی در خور داد و بیداد سیاسی پیدا نمی شود !! نه دیگر اعدامی مهم هست و نه حرف این و آن در مورد رفتن برق و آمدن سیل و ... چه کسی چکاره می شود هم مهم نیست (!) مهم این است که بیاید سر کار و بتدریج چرخ دولت راه بیافتد و انشاءالله از سال دیگر بسته به مسایل روز (!) دوباره هیاهوهای جناحی شروع خواهند شد !! می بینید که اشخاصی مانند زیباکلام هم خفه خون گرفته اند و منتظرند ببینند آن تکه استخوان مقرری در دولت جدید هم خواهد رسید یا نه !؟!؟

 

و اممما کرونا ... و ما ادرائک کرونا !؟  ... این روزها آمار از تعداد بیخیالی کمی بالاتر رفته است !! مردم ما آستانه ی احساسشان زیادی جابجا شده است !؟ وقتی می گویند تلفات روزانه 100 یا 200 نفر هست (!) مردم یک حساب سرانگشتی می کنند و مثلا برای هر شهر بزرگ چند تا تلفات می افتد و پیش خود می گویند مهم نیست (!!) ولی وقتی آمار میرود بالای 400 و یا 500 نفر (!) انگار انگشت مرگ را روی شستی زنگ آیفون خانه شان احساس می کنند (!) می فهمند که خبری هست !! و زود در به در راه می افتد و از کرونا حرف می زنند !!؟؟ اثر این ترس در کوچه و خیابان و حتی بیابان هم مشاهده می شود ... مثلا دیروز یک جمعه مثل جمعه های خیلی سال پیش بود که خیابان ها از خلوتی زیاد ، ترسناک می شدند !!


بدبختانه هنوز ملت درک خوبی از تاثیرات منفی کرونا ندارند و هنوز گرانی ها را با فحش دادن به دولت تحمل می کنند و هنوز خیلی ها دوست دارند تا دولت راهها را ببندد و مردم را توی خانه ها حبس کند تا مثلا زنجیره ی کرونا بشکند !!؟ و خودشان دوست ندارند آغازگر این حرکت باشند و مثلا یک هفته در خانه بمانند و حتی سرِ کار دولتی خودشان هم نروند !! و در شکستن این زنجیره گام بزرگ را بردارند ... البته ماندن در وضعیت کرونایی برای برخی شیپورهای ضد رژیم ایران (!) بستر مناسبی هست تا همیشه حرفی برای گفتن داشته باشند (!؟) ولی آنها هم یک بار در این چند سال موضع مردمی نداشته اند و به جای ترغیب مردم به گدائی کمک بین المللی که در نهایت به نفع دولت ایران خواهد بود و بنوعی در شکسته شدن تحریم ها موثر خواهد بود !؟!؟ یک بار هشتک نزده اند که در خانه بمانید و بیرون نروید !! بلکه بیشتر ترغیب به بیرون رفتن و ازدحام و ... می کنند !! و البته روزی مشخص خواهد شد که این کرونا و همه گیری شا در نهایت به نفع کدام فکر و جریان بود !!

 

و افغانستان هم دغدغه ی جدی این روزهای برخی شده است ... انگار افغانستان تازه تاسیس شده است و انگار طالبان تازه پیدایشان شده است !! انگار نه انگار همین چند روز پیش بود که مسند ریاست جمهوری اش را دو نفر قبضه کرده بودند و در این مورد برای خودش نامی در رسانه ها بهم رسانده بود !!! چرا اینها که امروز برآشفته اند ، آن روز اظهار تاسف و تعجب نکردند !!؟


آمریکا با وجود روی کار بودن یک دولت رسمی در افغانستان (!) با طالبان سر میز مذاکره می نشست و حتی از دولت افغانستان نماینده هم سر میز نمی آورد !! این دلسوزان افغانستان کجا بودند !!؟ کسانی که قبله آمالشان غرب و اروپا می باشد و همیشه به افغان ها بعنوان کشورهای خیلی پائین نگاه می کردند و یادشان نبود که آنها از هر قومیتی به آنها نزدیکتر هستند و چه بسا ریشه ی ایرانی بودن در افغانی بودن است !و تاریخ مثلا گهربارشان ریشه در آنجا دارد تا دیروز حرفی برای گفتن نداشتند !!

 

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام شنبه 23 مرداد 1400 ساعت 10:06

سلام
بخشی از مشکل مردم ما (از مسئول تا شهروند) این است که به جای اینکه سعی کنند در هر مسئله ای بشنوند و بیاموزند، فکر می کنند در جایگاهِ اولِ فهم و تشخیص و راه حل دادن هستن. حالا هم انگار صلاح افغانستان را بهتر می دانند و با آتشِ افراط و تفریطِ مواضع شان، حقیقت و عقلانیت را می سوزانند. آن هم در مسئله ای به پیچیدگیِ افغانستان.

سلام
عصر انفجار اطلاعات منجر به این شرایط شده است !! چند سطر خواندن و دو تا استوری دیدن ایجاد توهم دانایی می کند و مردم براحتی نظر می دهند و یا در اغلب موارد به سیاستمداران و سرمایه داران سواری می دهند...
افغانستان مدل کوچک ایران ماست ، آتشی که آنجا روشن و خاموش می شود اگر در ایران روشن بشود ، محال است خاموش بشود !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد