یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

عید مبارکی ...

 

   

 


روزهای خاص همیشه خوب هستند ، حداقل این است که ما را از گرفتاری ها و عادات روزمره رها می کنند !! اگر کار خاصی هم نکنیم ، همانقدر که فکرمان فکر می کند که روز خاصی هست برای کفایت حداقلی خوب است !!

 

سیاسی شدن یک حالتی بیمارگونه است که می تواند جوانب مختلفی از زندگی انسان ها را تحت تاثیر خودش قرار بدهد !! متاسفانه مردم غالبا به بیماری ها ی حالت گونه بیشتر حساسیت نشان می دهند تا حالات بیمارگونه !!

 

این مورد از قدیم ( مرحوم پدر می گفتند که قدیم شامل ششماه قبل هم می شود !! ) وجود داشت و مردم از اینکه برخی مسایل روزمره شان را به دین و سیاست گره بزنند بدشان نمی آید !! مثلا بازاری جماعت که برای درآوردن پول خیلی از ارزشهای زندگی شان را  آگاهانه و ناآگانه قربانی می کنند!؟ در زمان قبل از انقلاب بدلیل اینکه شاه فاسد و بی دین است (!) مالیات نمی دادند و فرار از مالیات را همپایه جهاد می دانستند !! البته دین بهانه ای بود !!! و بعد از انقلاب که تا حدی بی دینی سیاسیون و دولتیون رفع شده بود (!؟) دوباره دیدند که پول دادن سخت است (!) و برای همین رفتند دنبال دوقطبی کردن دین و مراجع تبدیل شدند به مراجع دولتی و مراجع مردمی !! و شدت این جناح بندی بقدری بود که برخی که آن طرف هم تندرو بودند با کمی سرخوردگی و کم شدن سهمیه دولتی (!) با یکی دو جمله شبهه ناک خودشان را به این طرف مرزِ علاقهی دینی می رساندند و می شدند مراجع مردمی !!! و مهم تر از خیلی چیزها که در ظاهر بیان می شد (!) اصل موضوع فرار مالیاتی بود!!! و بهانه ی بزرگ ، دین و دینداری بود !!


در مورد عید فطر متاسفانه تاکنون مراجع داخلی و خارجی نتوانسته اند در مورد اثبات رویت ماه  به یک اجماع برسند و البته اگر اجماع ممکن بود ، تکثر مراجع از بین می رفت و مثل حالا نمی شد که هر شهر و روستایی در نجف و قم یک مرکزیتی و یک مرجعی دارد !! در روزگار قدیم هم خیلی ها منتظر می ماندند تا از دفتر مراجع تلگرافی برسد و عید را اعلام بکند !! برخی از مراجع کمی زیاد صبر می کردند و پیاز داغ حساسیت را بالا می بردند و کارشان به پنالتی می کشید و همین امر باعث می شد تا مقلدینشان کمی بی حوصله بشوند !!

 

امروز را در ایران عید اعلام کردند تا یک قدمی در بدست آوردن دل روزه خوارها برداشته باشند !! نزدیکی انتخابات مسایل زیادی را شامل می شود !! حالا قسمتی از روزه دارها که تقلید خارجی دارند و با حوزه نجف هماهنگ هستند و بنوعی جبهه ی سیاسی - دینی شان را رو می کنند !! همچنان روزه دار تشریف دارند و فردا را باید عید بگیرند !! اقدام دولت در دو روز کردن تعطیلی فطر ، برای همین موضوع بوده است !! ولی اعلام رسمی و بزن و بکوب و راه افتادن بساط بخور بخور ، بدون اشاره کردن به این جمع که معلوم نیست اقلیت هستند یا اکثریت (!)  اخلاقا خوب نیست و البته در سر سفره سیاست ، اخلاق مانند مرغ است (!) که هم در عزا می خورند و هم در عروسی !؟!؟


و یکی از حالات بیمارگونه بددینی در بین دینداران این است در ایام ماه رمضان ادعا دارند که روزه خوارهای غیرهمکیش (!) باید رعایت روزه دارها را بکنند !! ولی خودشان باندازه ی یک روز نمی توانند رعایت هم کیشان خود را بکنند و در روزی که مورد شک هست ، کمی خوددارتر عمل بکنند !!

 

و عید فطر روز بزرگی ست ... مخصوصا برای آنها که در سی روز گذشته یک نمره ی قبولی ؛ حتی در اندازه ی نمره 10 (!) گرفته بوده باشند !! و مطمئنا در این روزگار گرفتن نمره 10 اندازه گرفتن بورسیه در 100 سال پیش هست !!

 

و از مناسبت های ویژه روز عید فطر ، می توان به وحدت خانه و آشپزخانه اشاره کرد و من دیروز برای این روز یک خریداینترنتی داشتم

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد