یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

عجائب اطراف ما !!

 

یکی از نشانه های استقلال این است که رفتاری در فرد یا در ملت باندازه ی دیگران رشد کرده باشد و بشود گفت سری بین سرها دارد !! و دیگر اینکه رفتاری متمایزتر از دیگران بوجود آمده باشد که بتوان آن را بعنوان شاخصی مستقل در نظر گرفت !! همین دو جمله ی ناقص بیان می کند که شعارِ استقلال به تمامیت در ما تحقق یافته است !!

  

 

یکی از نشانه های خاص در اقتصاد ما این است که معلوم نیست از کجا می رویم و به کجا می رسیم !! و این خود می تواند بعنوان یک رفتار خاص در اقتصاد جهانی مورد سرمشق دیگران باشد !! حالا اگر از این سر خوبش نباشد حداقل برای اثبات آن سربدش خوب است !! در این چند روز که بحث بالا رفتن قیمت سکه و دلار فضا را آلوده کرده است !؟!؟ یکی نیست بیاید و پست بزند و بگوید که موز که تا دو هفته ی پیش تا سقف 22000 هم رفته بود ، حالا آمده و تا 10500 در مغازه ها و 9500 روی وانت نزول قیمت داشته است !!! جالب تر اینکه نه آن بالا رفتن ها قابل توجیه است و نه این پائین آمدن ها !!

 

دیروز یکی داشت سرش را بدجوری تکان می داد و معلوم بوددر موبایلش به مطلب مهمی رسیده است !! و بعد که دید کسی از او سوالی نمی پرسد (!؟) به حرف آمد و خبررسانی کرد که ایران با چین قرارداد بسته است از نوع اجاره ای و ... و ... !! و یکی دو فقره سفارش آبدار هم حوالی دولت کرد !! البته من یک لحظه به اتفاق مهمتری فکر کردم و آن اینکه کاش در دیجی کالا ، کارت فحش درست بکنند و فرد برود یکی انتخاب بکند و بعد به آدرس کسی که باهاش مشکل دارد بفرستد !!؟ شاید خوب نباشد ولی جالب هست هاااااااا !! به همان فرد گفتم به نظر شما این کار درست نیست !؟ گفت نه گفتم چرا و البته فرصت نداشت توضیح مکفی بدهد !! و تقصیر هم نداشت ، اطلاعاتش در حد همان چند سطری بود که خوانده بود !! گفتم خیلی سال پیش وقتی من ترکیه رفته بودم ؛ آنهم بهمراه یک عده توریست که همراهم داشتم ... حرفی از جزیره " قوش آداسی " پیش آمده بود و یکی هم اصرار داشت که او را آنجا ببریم ولی اطلاع موثق یافتیم که جزیره " قوش آداسی " بمدت ده سال به اجاره برای فرانسوی ها واگذار شده است و جالب تر اینکه بغیر از اهالی اسکاندیناوی به کسی اجازه حضور نمی دهند و حتی خود ترکیه ای ها !!! و این امر باعث شده بود که برخی رسانه های تندوری ترکیه و برخی احزاب سیاسی - مذهبی به این امر شدیدا معترض شده و به رفتارها و ظواهر غیراسلامی آنجا که 80 درصد مربوط به حمام آفتاب بود (!) بتازند !!! و ما هم کاری نداشتیم جز تکان دادن سر بصورت افقی و عمودی به حرفهای دیگران !! و البته در کنار آن تعداد زیادی از ترکیه ایها در هتل ها بعنوان خدمه و هتل دار و ... بکار گرفته شده بودند و همین امر باعث شد تا در سایه فرهنگ جذب توریست و دادن خدمات درست توریست و ... که از فرانسه آمده بود و ترکیه کمترین بهره ای از آن نداشت (!!!) سطح عمومی ترکیه از مسافرخانه داری به هتل داری ارتقا پیدا بکند و حالا سالهاست که قوش آداسی از اجاره خلاص شده است ولی آن چه مدنظر بالادستی ها در ارتقای صنعت توریسم بود نیز محقق شده است !!! مطمئنا در کشور ما سابقه دادن امتیاز بخاطر یک سفر فرنگ (!) دادن زمین بخاطر یک ازدواج ملوکانه (!) عروسی دادن سرزمین (!) بخشیدن سرزمین برای درست درآمدن نقشه ی سرزمینی (!) و غیره ... مد بوده است و سابقه ی دیرینه دارد ... ولی اینکه اجاره بدهند برای مدت معلوم نشانه یک رشد سیاسی است و صدالبته یک راه جدید برای اختلاس !!!!

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا جمعه 20 تیر 1399 ساعت 18:17

سلام
گویا حضرات دست اندر کار میدان بارفروشان و ایضا وابستگان مربوطه موز را همچون سایر میوه ها که انبار میکنند و شب عید عرضه میدارند برای گرانی آن و مصرف بالا . موز را برای تشرف حجاج محترم و پذیرائی رفت و برگشت از میهمانان انبار کرده بودند که به لطف کرونا مناسک حج تعطیل و موز ها روی دستشان باد کرده و مجبور به فروش به خلق الله شدند .

سلام
نابسامان بودن سیستم عرضه و تقاضا و غیرقابل پیش بینی بودن بازار ازاین ارزانی ها و گرانی ها زیاد دارد ... کرونا هم که نبض بازار را از دست دست اندرکاران خارج کرده است !!

همسفر جمعه 20 تیر 1399 ساعت 22:45

سلام
اخه بنظرتون برا پایین اومدن قیمت موز پست گذاشتن لازمه یا تقدیر و تشکر کردن از حضرات ؟!؟
اصلا چرا باید اونقد بالا میرف که پایین اومدنشم خوش بحالانه باشه و قص علیهذا...

سلام
هر اتفاقی ارزش ثبت دارد ، شاید موز با سکه و ارز همخوانی نداشته باشد ولی غلط بودن سیستم عرضه و تقاضا را نشان می دهد !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد