یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

روزی بنام شهریارسخن ...

 

۲۷ شهریور، روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار

 

استاد شهریار,روز شعر و ادب پارسی,زندگی نامه استاد شهـریار

 
برای ما شعـرا نـیـست مـردنی در کـار               کـه شعـرا را ابـدیـت نوشـته اند شعـار

  

این روزها هر کسی که مسیرش از مقبرةالشعرای تبریز افتاده می بیند که حال و روز خوبی ندارد ... این محل سالها قبل از اینکه شهریار رادر انجا دفن کرده باشند ، حرمت و جایگاه ویژه ای داشت !؟ چرا که بقولی بیش از 300 شاعر امدار ایران زمین در آنجا دفن شده اند و مطمئنا افراد بسیاری هم در آنجا بوده اند که نامی از آنها بجا نمانده است ،برای نمونه افراد ذیل در این گورستان معروف و تاریخی آرمیده اند :

این گورستان که قبلاها به نام گورستان سرخاب معروف بود ، دوران تاریخی پر تلاطمی به خود دیده است ، از زلزله های مخربی که تمام شهر را در خود بلعیده است تا تغییرات حکومتی !! بعد از اینکه آذربایجان حکومت خودمختار برای خود بپا کرد ، این منطقه بصورت میدان مشق نظامی برای سربازان پیشه وری درآمد و بعد از سقوط حکومت خودمختار آذربایجان (!) برای زدودن خاطره ی دولت خودمختار ، ساختمان بهداشت مرکزی تبریز و مدرسه بزرگ هاتف در اینجا ساخته شد و بعدترها ( حوالی سال 1350 ) با برگزاری یک مسابقه ملی (!) طرح کنونی مقبرةالشعرا انتخاب و ساخته شد و کارهای نیمه تمام آن در بعد از انقلاب و با کشمکش های فراوانی که بین طرفین دعوای فرهنگی شهر وجود داشت (!) ادامه یافت و تاکنون این کشمکش ها ادامه دارد و متاسفانه در سالهای اخیر ، شهرداری که متاثر از جریانات فکری تجاری می باشد (!) ساخت و سازی در محوطه ی آن انجام داد که از طرف میراث فرهنگی متوقف شد و سالهاست که گرد و خاک و ویرانی ، چشم انداز این محوطه بزرگ تاریخی و فرهنگی کشور می باشد !!!


از طرف دیگر قوم یاجوج ماجوج که بر فرهنگ شهر چیره شده اند دوست تر دارند که چهره های فرهنگی دیگر را حذف کنند و جای پای خود را بزرگ بکنند و این درد بدتر از سایر دردهای تبریز می باشد !! نهادینه شدن فرهنگ عشایری در شهری که پانصد سال پیش، شاردن جهانگرد آن را یکی از پنج شهر بزرگ جهان معرفی کرده بود !!!؟؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سروش یکشنبه 31 شهریور 1398 ساعت 10:12

عجیب است که آن ساخت و سازهای نیمه‌کاره‌رهاشده که در سال ۹۵ آنجا دیده بودیم همچنان پابرجا است!
"فرهنگ عشایری" و منشا ظهور و گسترشش در تبریز را بیشتر توضیح دهید لطفا.

سلام
برای ما که همیشه در آن حوالی رفت و آمد داریم ... این ساخت و نساخت ها (!) و ریخت و پاش ها (!) شاید سی ساله می باشد
بحث اش طولانی است و شاید نوبتی دیگر !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد