یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

کار فرهنگی ...

 

کار فرهنگی را همه ی ما دوست داریم ؛ البته خیلی ها بیشتر در مقام حرف زدن و تعریف کردن (!) و غالب افراد اصلا خوششان نمی آید در ابتدا و یا اواسط و یا انتهای یک کار فرهنگی واقع بشوند ... خیلی ها دوست دارند یک اتفاق فرهنگی بیافتد ، نتیجه ی صد در صدی هم داشته باشد و البته دیگران زحمتش را بکشند !! و بعد در نتیجه اش نظر بدهند...

  

 

کار فرهنگی اصلا چیست !؟ هر کاری که محتوی و فرم ظاهری زندگی را به چالش بکشد می تواند یک کار فرهنگی بحساب بیاید ... با این تعریف ساده و کمی تا قسمتی مشخص می تواند به این نتیجه رسید که جامعه ی ما تقریبا هر دقیقه نیازمند یک کار فرهنگی می باشد !! و اینکه این نیاز اجتماعی با حوصله ی ما سازگار باشد خیلی مهم است و برای همین می توان به سالی یک کار فرهنگی دل خوش کرد !!

 

کار فرهنگی حتما با زحمت همراه است !! حداقل سوختی که مصرف می کند وقت است که گفته اند طلاست !! به دانائی بیشتری نسبت به کاری که لازم است انجام بشود نیاز دارد !! کار فرهنگی یک کار تفننی نیست و بسیار هم تخصصی می باشد !! کار فرهنگی زمینه سازی طلب می کند !! نیاز به بررسی نیازهای فرهنگی جامعه دارد !! و روی هم رفته کار سختی است ... غیرممکن است برای کسیکه که فقط هوس کار فرهنگی دارد و ممکن است برای کسیکه گام های مطمئن و کوتاه بر می دارد !! و برای کسی که از محل کارهای فرهنگی نان می خورد (!) بهترین کار فرهنگی ، درست کاردن در همان شغل خودش می باشد !!


چند وقت پیش من دیدم که درتلگرام در یک گروه دعوت شده ام !! عُرف کارم این است که بلافاصله خارج می شوم !! یکی از دوستان مرا در جائی اد فرموده بود و من بلافاصله خارج شده بودم و زنگ زد که لامصب بگذار دو دقیقه بگذرد بعد !! گفتم :" قبلا با پیام هماهنگ کن و بعد زحمت اد کردن را بکش !! " این بار از کانالی که دعوت شده بودم خارج نشدم و دلیل اش این بود که از طرف یک کتابفروشی اد شده بودم و به احترام کتاب کمی صبر کردم تا ببینم چه می شود ... هم نامش آشنا بود و هم غریب می زد و من همچنان صبر کردم !! تلگرام را شاید دو سه روز یکبار چک می کنم و برای همین دردسری نداشتم ... نوبت بعدی که چک کردم دیدم عکس قفسه هایش را گذاشته است و البته با عکس هایی کم کیفیت و یادم افتاد که این قفسه ها آشنا هستند !!


 


یک کتابفروشی که بهتر است بگویم کهنه فروش که کتاب های دست دوم و نایاب را می شود آنجا یافت ... آخرین باری که کتاب خریده بودم از من شماره گرفته بود !! نوبت بعدی دیدم که عکس از برخی کتاب های خاص گذاشته است و این بار خوشم آمد !!


 

 

با دوستی در مسیری همقدم بودیم و اتفاقا از سر کوچه ای رد می شدیم که این کتابفروشی آنجا بود !! کمی راه را کج کرده و باتفاق به آنجا سر زدم و از بابت کانالی که زده بود تشکر کردم و یکی دو راهنمائی هم ارائه دادم ... دوستم با تعجب از این کار من برخورد کرد و گفتم : " دارد کار فرهنگی می کند و منهم باندازه یک تشکر که دلگرمش کند همراهی کردم ، این تعجب دارد !؟!؟ "

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد