یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

اثر تاریخی ...

 

خیلی سال پیش ، مثلا بیست و پنجسال ، سر یک اتفاقی همنشین چند فقره آدم فوق پولدار و در عین حال نسناس و بی فرهنگ بودم !! البته بعدها فکر کردم که می شود در یک تراز خیلی بالای اجتماعی صاحب فرهنگی بود که در سطح عادی بی فرهنگ دیده بشوی ...

   

فرهنگ هر جامعه طبق نظری که همین حالا خودم صادر می کنم ، معدلی از توانایی و ناتوانی های شعوری یک جامعه است !! و کسانی که بدلایلی مثل ارباب بودن و شازده بودن دارای آزادی های فراتر از تعریف عرفی هستند ، چیزهایی در فرهنگ خود جا می دهند که فهم آن برای عوام قابل هضم نیست ...

 

یکی از معتبرهای آن مجمع اوباش که شاید چیزی بالای پنج هزار هکتار زمین داشت ( آنهم بقول یکی دیگر و نه خودش ! ) تعریف می کرد که در داخل زمین هایم یک عمارت قدیمی بود و یکنفر زیر گوشم خواند که در کف آنجا گنج هست !! چند نفر بردم و زیر دیوارها و کف و ... را دادم حفر کردند و چیز قابلی بدست نیامد ... اتفاقا چند روز مداوم باران آمد و جای حفاری ها پر آب شد و یک روز هم دیدیم که کل عمارت آوار شد ... این را با خنده تعریف می کرد و اینکه می گفت اصلا من نمیدانستم عتیقه چه چیزی می تواند باشد ، کمی ظرف سفالی و ... پیدا شد که آنها را هم از عصبانیت خودم زدم شکستم ... من بقایای آن ساختمان را بعدا رفتم و دیدم و یک عکس هم از موقعی که عمارت سالم بود دیدم و واقعا تاسف داشت !؟

 

امروز دعوت بودیم به باغی و ظهر رسیدیم آنجا ... باغ عناب بود !! من درخت عناب دیده بودم ولی باغی که چند صد تا درخت عناب داشته باشد ندیده بودم ؛ آنهم از هر نوعی ... بعد از عقب نشینی دریاچه ارومیه که حالا نفس های آخرش را می کشد !؟ زمین های نزدیک دریاچه به نسبت دوری ، در حالیکه زمانی فاقد کمترین پوشش گیاهی بودند، حالا تبدیل به باغات بزرگ شده اند و کم کم دارند قطب پسته می شوند !؟ عناب و زرشک هم از آن دسته درختانی هستند که با آب شور مشکل چندانی ندارند ...


 

 

گوشه باغ بزرگ ، یک ساختمان قلعه مانند بود و در گوشه ساختمان یک ساختمان مدور دو طبقه که معلوم شد کبوترخانه می باشد و در زمانهای دور برای نگهداری کبوترهای نامه بر استفاده می شد !! برای بازدید وارد ساختمان کبوترخانه شدیم ، متاسفانه چون برج در زمینهای شخصی یک نفر قرار داشته ، در زمان جنگ داخل آنجا که لانه های کبوترها بود را با گچ گرفته بودند و تبدیل به نشیمن کرده بودند و در چند سال اخیر گچ برخی جاها را کنده اند تا پس پرده بیرون بیاید !!؟ ( عکس ها باندازه کافی گویا هستند ! )

 


 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام شنبه 8 مهر 1402 ساعت 10:46

با درود
چقدر جالب و مستند همراه با عکس
حیف که قدر داشته هایشان را نمی دانند
وگرنه هم پولدار تر می شوند
و هم یک عده ای را مشغول به کار می کنند

سلام
خاصیت ارث جور ناجوری ست ... البته غز قدیم گفته اند عاقل با ارثیه چه می کند و نادان چه می کند ؟!
سطح گرانی آنقدر بالا رفته که کارگر پیدا نمی شود !!؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد