یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

تاسوعای حسینی ...

امروز تاسوعا بود ، چند سالی می شود که تاسوعا و عاشورا را در شهر می مانم ... حالا کمی پای تلویزیون و کمی پای کامپیوترم !! بعد از ظهر که می شود ، تقریبا حوالی ساعت 4 ، از خانه می زنم بیرون و این زمان مصادف با حرکت شمع گذاران می باشد !! ...


مسیری که من بطرف بازار می روم با انبوهی از نذرگویان و شمع گذاران عصر تاسوعا برخورد می کنم خیلی از قیافه ها آشنا هستند و خیلی ها هم ناآشنا !! تیپ بعضی از این شمع گذارها واقعا دیدنی است ، برخی پابرهنه حرکت می کنند و برخی با ماشین های خیلی لوکس می آیند !! پابرهنه ها زودتر کارشان را تمام می کنند ، سواره ها غالبا دنبال مسجد می گردند !!

حیاط مسجد صاحب الامر مثل همیشه شلوغ است ، برخی ها دوست دارند در مساجد خاصی شمع بگذارند و این مسجد یکی از چند مسجد خاص شهر است ... اینجا هم به بازار نزدیک استو هم اینکه مشهور به مسجد کرامت است ، مسجد شاه طهماسب اول هم است و اعتبار خاصی دارد .




مسیرم را ادامه می دهم و در شلوغی بیش از حد بازار راهم را بطرف مغازه ی دوستم که این ایام باز است و چای و کلوچه و ... می دهند ادامه می دهم... محرم که می شود ، مخصوصا تاسوعا و عاشورا ، غالبا مردمی که از اطراف آمده اند برای برپایی مراسم به روستاهای خودشان می روند ، و بازار محل حرکت دستجات عزاداری محلات قدیمی تبریز است ، هر محله با علم و پرچم خاص خودش شناخته می شود و برنامه ی حرکت دستجات را قبلا قرعه کشی کرده و زمان بندی می کنند ، بازار مسقف و قدیمی شهر سالهاست که در این روزها تعطیل و اختصاص به عزاداری دارد ... عکس گرفتن با موبایل در میان اینهمه حرکت از نظر کیفی تقریبا محال است ولی چند ده تا عکس می گیرم شاید از میان آنها بشود چند تا جدا کرد برای وبلاگ !!






تماشای دستجات از قاب مغازه ی دوستم ...

نظرات 1 + ارسال نظر
نگار یکشنبه 5 آذر 1391 ساعت 15:05 http://heavenward.persianblog.ir

چه حال و هوای خوبی داشت عکس ها. ممنون که شریکمون کردین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد