یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

اندر حکایات ...

اندر حکایت آورده اند که شاه و وزیر با هم مباحثه داشتند اندر مسئله تربیت و طبیعت !! وزیر می گفت : " طبیعت غالب است ! " شاه می گفت : " تربیت غالب است ! " 

خلاصه اینکه مهم نیست کی چی گفته باشه و چون همیشه حرف حرف شاه است ، شاه از مقاومت وزیر دل آزرده شده و برنامه ای ترتیب داده و مربی استخدام می کند و تعدادی گربه را آموزش می دهد ، طوریکه این گربه ها عینهو غلامان دربار همایونی رفتار می کردند ...

شاه پیغام فرستاده و وزیر را برای شام دعوت می کند ، وزیر که حال قضیه را می دانست موقع ورود به مجلس شام ، در محوطه موشی گرفته و توی جیبش می گذارد ... وقتی وارد سالن می شود می بیند تعدادی گربه عینهو غلامان حلقه بگوش دورتادور سالن ایستاده اند و هر کدام شمعی در دست دارند !!

شاه که متوجه تعجب وزیر از تماشای چنین صحنه ای شده بود ، چشم ابرو آمده به وزیر گفت : " باز هم سر حرفت هستی که طبیعت بر تربیت غالب است !؟ می بینی تاثیر تربیت تا کجاست !!؟ " وزیر بلافاصله دست در جیب کرده و موش را رها می کند ، گربه ها با دیدن موش شمعدان ها را انداخته موش را دنبال می کنند و ...  وزیر گفت : " قبله عالم ، من سر همان حرفم هستم !! "


نتیجه آموزشی : 

تربیت چیز خوبی است ولی نباید زیاد مته به خشخاش گذاشت ، چون خشخاش خودش خیلی طرفدار دارد !!


نتیجه صیاثی :

وزیر باید ابله باشد که با شاه دربیافتد ؛ گوشزد کردن اشتباه شاه برای موقعیت فرد ضرر دارد و اثبات اشتباه شاه برای جان فرد ... از آن شام به بعد کسی آن وزیر را ندیده است !!


===


امروز را با همه ی دلخوشی هایش بی خیال ... همین حالا در اتاقم نشسته ام و مادر یک پیاله سمنو برایم کنار کامپیوترم گذاشته است ، از کالری اش گذشته ، لامصب خیلی هم خوشمزه است !! قاشق را کنار گذاشته ام و همه اش را با انگشت خوردم ، نمی دانم این انگشت زدن خوشمزه اش کرده است یا با قاشق هم همین طعم را می داد !!


نتیجه دادویی : 

تربیت چیز خوبی است ، ولی به درد خانه مادرزن می خورد !!

نظرات 1 + ارسال نظر
همطاف یلنیز دوشنبه 28 اسفند 1391 ساعت 10:37 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام
نه ظاهرا که تحقیقا، حق با شاه است
اینجا نوشته
http://tondokhond.persianblog.ir/post/746/
.
و
حس خاصی به سمنو ندارم یادم نیست خورده باشمش، ولی ظاهرا یکی دوباری مزه کرده ام لابد خوشمان نیامده که بی حس هستم به این سمنوی مقوی خوشمزه. لابد
اینطوریه

پستی که لینک زده اید حرفی برای گفتن نداشت ... تربیت که سهل است ، غریزه از فطرت هم قوی تر است !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد