یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

و کمی صبر ...

 

این روزها روزگار سرعت و عجله است و با این تواصیف داریم انسانی ترین دوران را تجربه می کنیم !! و عجله نشانه ی نزدیک بینی انسان است و محصولش استرس است (!) و در مقابلش صبر قرار دارد که انسان را دوراندیش و آرام می کند ...

 

  

انسان ها در تنوعی از افکار و رفتارها هستند و شاید همین توجه به تفاوت ها آنها را عجول تر می کند تا به خواسته های نزدیک خود برسند !! رعایت حقوق همدیگر از انسان های نزدیک بین یک توقع اشتباه است !! چرا که برای رعایت حقوق دیگران باید کمی وسعت نگاه داشت !!


انسان عجول دوست دارد هی به دست بیاورد و اینکه بعد از به دست آوردن چه می خواهد بکند اصلا مهم نیست ، چون بلافاصله می رود تا چیز دیگری بدست بیاورد !! و یکی از نشانه های انسان عجول و نزدیک بین ، اسراف کردن است !!


ولی انسان صبور بیشتر دوست دارد تا از دست ندهد و اگر به دست می آورد ، سبک و سنگین می کند تا ببیند در ازای آن چه از دست می دهد !؟ حداقل چیزی که ما برای بدست آوردن می دهیم ، وقت است (!) که ادعا داریم چیز خیلی با ارزشی می باشد ! و همچنین ما قسمتی از انرژی مورد نیاز برای بودن را پای خواسته هایمان از دست می دهیم !! که بسی با ارزش تر از وقت است ، ولی برای کسی که ارزش وقت را نمی تواند بفهمد و بسنجد (!) سنجیدن و فهمیدن این انرژی خیلی دشوار خواهد بود !!

 

وقتی ما عجله می کنیم و چیزی را نسنجیده به دست می آوریم و نسبت به آن دلبستگی و وابستگی در خودمان تعریف می کنیم ، ندانسته مقدار زیادی انرژی صرف می کنیم و زمانی که می فهمیم انتخاب مان غلط بوده است !! برای قطع وابستگی و گسست دلبستگی و ایضا تبرئه ی خودمان از اشتباه و متهم کردم انتخاب مان برای بد بودن و ... چند برابر انرژی از دست می دهیم !!! اشتیاق و استرس به یک اندازه از انسان انرژی هدر می دهند ...

 

ولی اگر کمی صبور بوده باشیم ؛ انتخاب مان درست تر و منطقی تر و بهمان اندازه دلبستگی کمتر خواهد بود !! چیزی که دلیلی برای آمدن دارد حتما دلیلی هم برای رفتن خواهد داشت !! و ما برای این قبیل انتخاب ها کمترین هزینه از بابت انرژی صرف خواهیم کرد. متاسفانه کسانی که فکر می کنند به وقت ارزش زیادی قائل هستند و صبر کردن را نوعی هدر دادن وقت باارزش می دانند (!) بواسطه عجله و انتخاب های غلط ، بیشترین اتلاف از نظر وقت را دارند !!

 

===

 

خیلی وقت پیش ، سر یک موضوع که برای من مهم بود (!) چند تا از دوستانم را کنا رگذاشتم و دراین میان دلایلم اصلا برای دیگر دوستان مشترک قابل قبول نبود !! و من هم ناراحت نبودم و می دانستم که انسان ها برای موضوعات مختلف درجه بندی متفاوتی از ازرش قائل هستند !! و در این میان بودند دوستانی که برای هواداری از دوستان کنار گذاشته شده (!) رابطه ی خود را قطع کردند و برای آنها هم ناراحت نبودم و می دانستم که انسان ها در رابطه های هم منافع روحی و مالی زیادی دارند و برای نگهداشتن و یا کنار گذاشتن کلی معادله در مغز خود حل و فصل می کنند !! ولی کمی تا قسمتی برای آنهایی که زیاده از حد در حقشان دوستی کرده بودم متاسف بودم (!) شاید برای یک ارتباط اجتماعی یک دهم آن رفاقت هم کافی بود !!!

 

چند روز پیش باتفاق آن یکی دادو برای رتق و فتق کارهای اداری شان رفته بودیم و در بین راه صحبت از این طرف و آن طرف رفت به جائی رسید که با موضوع بالا ارتباط داشت !! از قرار معلوم چند روز قبلتر با همان فردی که برای صرف مقدار زیادی از دوستی برایش متاسف بودم ( و از سهام داران بود ! ) ، کنتاکت کرده بود و کارشان به مرافعه لفظی و یک عالمه اعصاب خوردکنی و ... کشیده بود و قرار بود دیگر در آن شرکت که بعد از بازنشسته شدن بعنوان مدیرمالی همکاری می کرد (!) فعالیت نکند !!! البته قبلا در مورد ادامه فعالیت و یا عدم ادامه فعالیت بارها با هم حرف زده بودیم ...

 

زمانی که من دوستانم را کنار گذاشته بودم ، شاید بجرات بتوان گفت که هیچ حرفی پشت سرشان نزده بودم و همیشه برای کسانی که برای خوشآیند من پشت سرشان حرف می زدند (!) خط و نشان می کشیدم که حساب کار دستشان باشد و اعتقاد داشتم قبل از بهم ریختن دوستی ها ، سالهای سال سابقه ی دوستی های لذت بخشی با آنها داشتم و حتی در مورد آن دوستی که بایت دوستی اش متاسف بودم (!) هم جز یک اصطلاح کوتاه و بدون پسِ و پیشِ " آدم بی لیاقت " بکار نبرده بودم !! بعد از اینهمه سال آن یکی دادو با لحن خیلی تندتری و عبارات بسیار پس و پیش داری (!) از او یاد کرده و توضیح می داد !! برای اینکه کار زیاد به جاهای باریک نکشد گفتم : " من همان چند سال پیش یک خط کش منطقی و خوب گذاشتم و دور اینها را خط کشیدم !! بدون اینکه اعصابم خورد بشود !! ولی شما تا مدتها از آنها حمایت می کردید و حالا که به هم می ریزید ، با اعصاب خوردکنی شدید و البته از الفاظ نامبارکتر استفاده می کنید !!! نه دراین ده سال شما چیزی به دست آوردید و نه من چیزی از دست دادم ، شما لجاجت کردید تا در مرحله ی دیگری آن روی دوستتان رو بشود !! "

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد