یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سوال یک مهندس ؟

 

تخمین هزینه ساخت ایران مال ؛ شروع عملیات اجرا سال ۱۳۹۰


1700000 متر مربع ضرب در 20000000 ریال بر متر مربع، کل هزینه خوشبینانه تمام شده = 34000000000000 ریال
بر اساس رقم ارایه شده در ویکی پدیا، کل هزینه ساخت = 22000000000000 ریال


جهنم، با همین بیست و دوهزار پیش بریم!!


 

 

بودجه کل کشور ایران در سال ۱۳۹۷ =
11950000000000000ریال


حالا شما کل بودجه رسمی کشور از سال نود تا نود و هشت رو  میانگین بگیرین ببینید ، ساخت این پروژه از نظر رقم معادل چند درصد از کل بودجه کشور در  دوران ساخت بوده. ارقام این پروژه ربط مستقیم به بودجه کل کشور ندارد، فقط می خواهیم عیار پروژه به صورت تقریبی دستمون بیاد.

سوال اول - در زمان صدور مجوز اولیه برای احداث این پروژه، چه کسی شهردار بوده است؟
 
اول - شهردار محترم ضروری است توضیح دهند که در زمان صدور مجوز برای ساخت ایران مال، چند مرکز خرید فعال در شهر تهران و شعاع حادث این پروژه وجود داشته و بر اساس سرانه، ضرورت احداث چنین مجتمعی در شهری مانند تهران که  بامشکلات عدیده زیست محیطی، فنی،اجتماعی، مهاجرتی، ترافیکی و مالی مواجه است چه بوده است؟

دوم -  فاصله نزدیک ترین مرکز پلیس، آتش نشانی، اورژانس و بیمارستان پذیرش گر به این مرکز خرید چقدر است؟ و شهرداری و صاحبان پروژه چقدر بر روی این مراکز سرمایه گذاری کرده و ظرفیت عملکرد آنها را به نسبت اندازه پروژه بالا برده اند تا در مواقع بحران، خدمات این مراکز در شعاع عملیاتی آنها به مردم عادی قطع نشود؟

سوم - راههای دسترسی به این پروژه در کدام طرح تفصیلی و در چه تاریخی تصویب شده است؟ سربار ترافیکی این طرح با هزینه چه کسی از نظر تکنیکی حل شده است؟ از جیب مالیات دهنده بدبخت یا سرمایه گذار؟ ازنظر تکنیکی این بار ترافیکی چگونه حل شده است؟ چرا راه های اصلی کشور در خدمت این پروژه قرار گرفته است؟ آیا مبنای این کار طرح جامع بوده است؟

چهارم - برنامه ریزی برای ساخت این مرکز خرید در این مقیاس شهری در چه فصلی از طرح جامع و تفصیلی دیده شده است؟ آیا بازبینی و به روز رسانی قبل از صدور مجوز انجام شده است؟  

سوال دوم  - در زمان صدور مجوز اولیه برای احداث این پروژه، رییس جمهور وقت چه کسی بوده است؟

اول - ایشان ضروری است توضیح دهند که در زمان صدور مجوز برای ساخت ایران مال، چند مرکز خرید فعال با استانداردهای لوکس ایران مال و در متراژی متناسب با سرانه در شهرهایی مانند بوشهر، زاهدان،  بجنورد، گرگان، ایلام،  یاسوج و سایر وجود داشته است و یا مجوز عملیات ساخت داده شده است؟

دوم - نسبت هزینه ساخت بیمارستان در مقیاس کشوری با هزینه ساخت ایران مال چیست؟ و دلیل این عدم تناسب توزیع در چیست؟

سوم - نسبت هزینه ساخت مدرسه در مقیاس کشوری با هزینه ساخت ایران مال چیست؟ و دلیل این عدم تناسب توزیع در چیست؟ 

چهارم - نسبت هزینه ساخت مرکز خرید عملکردی محله ای، شهری،  بین راهی و منطقه ای در مقیاس کشوری با هزینه ساخت ایران مال چیست؟ و دلیل این عدم تناسب توزیع در چیست؟ 

 سوال سوم - در زمان صدور مجوز اولیه برای احداث این پروژه، رییس شورای شهر وقت چه کسی بوده است؟

ایشان ضروری است توضیح دهند که :

نخست - چه کسی مجوز نام <ایران مال> را برای این پروژه صادر کرده است؟

دوم - نسبت هزینه این پروژه به بودجه کلان شهر تهران چیست؟

سوم - اگر این نسبت از نسبت میانگین به بودجه کل کشور بیشتر است، چرا شهرداری تهران سالهای سال در خصوص به دام انداختن سرمایه هایی که در هر کجای ایران می تواند بسیار مولد و سازنده عمل کند سکوت کرده است؟

چهارم - تکنولوژی ساخت  و مصالح بکار گرفته شده در این پروژه چه بوده است؟ شورای شهر، شهرداری، وزارت کشور و وزارت مسکن ومتولیان آموزش عالی با چه مکانیزمی سرمایه گذار پروژه  را موظف کرده اند که در پروژه ای بااین حجم سرمایه گذاری، باهمکاری بامراکز آموزشی ‌ و تخصصی در طول دوره برنامه ریزی، طراحی و ساخت، نسبت به ارتقا کیفیت فنی، زیست محیطی و تکنولوژی ساخت این مرکز اقدام کنند؟

سوال چهارم - در زمان صدور مجوز اولیه برای احداث این پروژه وزیر مسکن وقت چه کسی بوده است؟

ایشان ضروری است توضیح دهند که:

نخست - چند پروژه با مشخصات لوکس ایران مال و به نسبت کل سرمایه گذاری بخش خصوصی، در پایتخت کشورهای پیشرفته مانند نروژ، آلمان، انگلیس، امریکا، استرالیا و سایر وجود دارند. نسبت پراکنده گی پروژه های تجاری لوکس در وسعت کشوری و به نسبت بودجه سالانه در این کشورها چیست؟

دوم - اصلا ضرورت ساخت یک چنین مرکز تجاری در تهران، در حالی که در بسیاری از استان‌ها نیاز به سرمایه گذاری وسیع تجاری و گردشگری برای راه اندازی کسب و کار مولد وجود دارد، چیست؟

سوال پنجم -   وزیر اقتصاد وقت، شما کلا میدونید اقتصاد یعنی چه؟!

من جای اینها بودم یک روز انتشار یک روزنامه مثل اطلاعات روشامل کل صفحات به سوال و جواب‌هایی مثل سؤال‌های بالا اختصاص می دادم.

شفافیت و عذرخواهی و برنامه ریزی و اصلاح مهم هست.

ایران، تهران نیست!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد